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Parametric Modeling of a Long-Range Aircraft under Consideration of Engine-Wing Integration

Schulze, Matthias und Neumann, Jens und Klimmek, Thomas (2020) Parametric Modeling of a Long-Range Aircraft under Consideration of Engine-Wing Integration. Aerospace, 8 (1), Seiten 1-20. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace8010002. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
9MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2226-4310/8/1/2

Kurzfassung

The purpose of this paper is to investigate the influence of the engine position and mass as well as the pylon stiffness on the aeroelastic stability of a long-range wide-body transport aircraft. As reference configuration, DLR's (German Aerospace Center/Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt) generic aircraft configuration DLR-D250 is taken. The structural, mass, loads, and optimization models for the reference and a modified configuration with different engine and pylon parameters are set up using DLR's automatized aeroelastic design process cpacs-MONA. At first, the cpacs-MONA process with its capabilities for parametric modeling of the complete aircraft and in particular the set-up of a generic elastic pylon model is unfolded. Then, the influence of the modified engine-wing parameters on the flight loads of the main wing is examined. The resulting loads are afterward used to structurally optimize the two configurations component wise. Finally, the results of post-cpacs-MONA flutter analyses performed for the two optimized aircraft configurations with the different engine and pylon characteristics are discussed. It is shown that the higher mass and the changed position of the engine slightly increased the flutter speed. Although the lowest flutter speeds for both configurations occur at a flutter phenomenon of the horizontal tail-plane outside of the aeroelastic stability envelope.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/140161/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Parametric Modeling of a Long-Range Aircraft under Consideration of Engine-Wing Integration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schulze, MatthiasMatthias.Schulze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7172-7723148086727
Neumann, JensJens.Neumann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, ThomasThomas.Klimmek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5573-7355NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 Dezember 2020
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:8
DOI:10.3390/aerospace8010002
Seitenbereich:Seiten 1-20
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Cestino, Enricoenrico.cestino (at) polito.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Special Issue "Aeroelasticity, Volume II"
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:cpacs-MONA, aeroelastic design, parametric modeling, complete aircraft, elastic pylon, engine-wing integration, aeroelastic stability, tail-flutter
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Schulze, Matthias
Hinterlegt am:11 Okt 2021 09:53
Letzte Änderung:05 Dez 2023 09:31

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