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Land transport development in three integrated scenarios for Germany: Technology options, energy demand and emissions

Ehrenberger, Simone I. und Seum, Stefan und Pregger, Thomas und Simon, Sonja und Knitschky, Gunnar und Kugler, Ulrike (2021) Land transport development in three integrated scenarios for Germany: Technology options, energy demand and emissions. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 90, Seite 102669. Elsevier. doi: 10.1016/j.trd.2020.102669. ISSN 1361-9209.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920920308543

Kurzfassung

Today, transportation contributes significantly to greenhouse gas emissions and air pollution. However, new technologies are emerging and existing technologies are being further improved. This article presents the results of a comprehensive study on the development of drive-trains, resulting electricity and fuel consumption as well as emissions of CO2 and selected air pollutants in land transport in Germany. This includes a quantitative assessment of technological potentials and of resulting energy consumption and emissions. The scenario building followed an explorative approach. Only the scenario depicting a consistent transition towards electrified mobility and regulated emissions from the energy system leads to a significant reduction in transport related CO2 emissions. Yet, the analysis shows that it is unlikely that the German emission reduction target in 2030 for the transport sector will be met. Nevertheless, the integrated scenario analysis demonstrates that only a joint de-carbonization of both transport and electricity systems lead to a significant reduction of emissions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139938/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Land transport development in three integrated scenarios for Germany: Technology options, energy demand and emissions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ehrenberger, Simone I.Simone.Ehrenberger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2148-5129NICHT SPEZIFIZIERT
Seum, StefanStefan.Seum (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9396-0128NICHT SPEZIFIZIERT
Pregger, ThomasThomas.Pregger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6728-7451NICHT SPEZIFIZIERT
Simon, SonjaSonja.Simon (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2775-5457NICHT SPEZIFIZIERT
Knitschky, GunnarGunnar.Knitschky (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kugler, UlrikeUlrike.Kugler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4734-4065NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2021
Erschienen in:Transportation Research Part D: Transport and Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:90
DOI:10.1016/j.trd.2020.102669
Seitenbereich:Seite 102669
Verlag:Elsevier
ISSN:1361-9209
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transport emission; Electric vehicle; Emission factor; Transport scenario; Energy system; Energy scenario
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Energie und Verkehr (alt), V - Transport und Klima (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugsysteme und Technologiebewertung
Institut für Verkehrsforschung > Personenverkehr
Institut für Verkehrsforschung > Wirtschaftsverkehr
Institut für Technische Thermodynamik > Energiesystemanalyse
Hinterlegt von: Ehrenberger, Simone
Hinterlegt am:11 Jan 2021 16:48
Letzte Änderung:24 Mai 2022 23:46

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