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Train Wheel Condition Monitoring via Cepstral Analysis of Axle Box Accelerations

Baasch, Benjamin und Heusel, Judith und Roth, Michael Helmut und Neumann, Thorsten (2021) Train Wheel Condition Monitoring via Cepstral Analysis of Axle Box Accelerations. Applied Sciences, 11 (4). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app11041432. ISSN 2076-3417.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2076-3417/11/4/1432

Kurzfassung

Continuous wheel condition monitoring is indispensable for the early detection of wheel defects. In this paper, we provide an approach based on cepstral analysis of axle-box accelerations (ABA). It is applied to the data in the spatial domain, which is why we introduce a new data representation called navewumber domain. In this domain, the wheel circumference and hence the wear of the wheel can be monitored. Furthermore, the amplitudes of peaks in the navewumber domain indicate the severity of possible wheel defects. We demonstrate our approach on simple synthetic data and real data gathered with an on-board multi-sensor system. The speed information obtained from fusing global navigation satellite system (GNSS) and inertial measurement unit (IMU) data is used to transform the data from time to space. The data acquisition was performed with a measurement train under normal operating conditions in the mainline railway network of Austria. We can show that our approach provides robust features that can be used for on-board wheel condition monitoring. Therefore, it enables further advances in the field of condition based and predictive maintenance of railway wheels.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139839/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Train Wheel Condition Monitoring via Cepstral Analysis of Axle Box Accelerations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Baasch, BenjaminBenjamin.Baasch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1970-3964NICHT SPEZIFIZIERT
Heusel, JudithJudith.Heusel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-7573-6652NICHT SPEZIFIZIERT
Roth, Michael HelmutM.Roth (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4812-346XNICHT SPEZIFIZIERT
Neumann, ThorstenThorsten.Neumann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9236-0585NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Februar 2021
Erschienen in:Applied Sciences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:11
DOI:10.3390/app11041432
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Special Issue Monitoring and Maintenance Systems for Railway Infrastructure
ISSN:2076-3417
Status:veröffentlicht
Stichwörter:cepstrum; condition monitoring; condition-based maintenance; navewumber; vibration analysis; wheel defects
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Digitalisierung und Automatisierung des Bahnsystems (alt)
Standort: Berlin-Adlershof , Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Datenerfassung und Informationsgewinnung
Hinterlegt von: Baasch, Dr. Benjamin
Hinterlegt am:09 Feb 2021 13:41
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:58

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