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Life cycle assessment of a hydrogen and fuel cell ropax ferry prototype

Gomez Trillos, Juan Camilo und Wilken, Dennis und Brand, Urte und Vogt, Thomas (2020) Life cycle assessment of a hydrogen and fuel cell ropax ferry prototype. In: Progress in Life Cycle Assessment 2019 Sustainable Production, Life Cycle Engineering and Management. Springer Nature Switzerland AG. Seiten 5-23. doi: 10.1007/978-3-030-50519-6_2. ISBN 978-3-030-50519-6.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-50519-6_2

Kurzfassung

Estimates for the greenhouse gas emissions caused by maritime transportation account for approx. 870 million tonnes of CO2 tonnes in 2018, increasing the awareness of the public in general and requiring the development of alternative propulsion systems and fuels to reduce them. In this context, the project HySeas III is developing a hydrogen and fuel cell powered roll-on/roll off and passenger ferry intended for the crossing between Kirkwall and Shapinsay in the Orkney Islands in Scotland, a region which currently has an excess of wind and tidal power. In order to explore the environmental aspects of this alternative, a life cycle assessment from cradle to end-of-use using the ReCiPe 2016 method was conducted, contrasting the proposed prototype developed within the project against a conventional diesel ferry and a diesel hybrid ferry. The results show that the use of hydrogen derived from wind energy and fuel cells for ship propulsion allow the reduction of greenhouse gas emissions of up to 89% compared with a conventional diesel ferry. Additional benefits are lower stratospheric ozone depletion, ionizing radiation, ozone formation, particulate matter formation, terrestrial acidification and use of fossil resources. In turn, there is an increase in other impact categories when compared with diesel electric and diesel battery electric propulsion. Additionally, the analysis of endpoint categories shows less impact in terms of damage to human health, to the ecosystems and to resource availability for the hydrogen alternative compared to conventional power trains.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139828/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Life cycle assessment of a hydrogen and fuel cell ropax ferry prototype
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gomez Trillos, Juan CamiloJuan.GomezTrillos (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilken, DennisNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brand, UrteUrte.Brand (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2777-2695NICHT SPEZIFIZIERT
Vogt, ThomasT.Vogt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6268-8694NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 September 2020
Erschienen in:Progress in Life Cycle Assessment 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-030-50519-6_2
Seitenbereich:Seiten 5-23
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Albrecht, StefanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, MatthiasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leistner, PhilipNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schebeck, LiselotteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature Switzerland AG
Name der Reihe:Sustainable Production, Life Cycle Engineering and Management
ISBN:978-3-030-50519-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hydrogen, Fuel cells, LCA, Shipping emission reduction
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:TIG Technologie, Innovation und Gesellschaft
HGF - Programmthema:Erneuerbare Energie- und Materialressourcen für eine nachhaltige Zukunft
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemanalyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Energiesystemtechnik (alt)
Standort: Oldenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Vernetzte Energiesysteme > Energiesystemanalyse
Hinterlegt von: Gomez Trillos, Juan Camilo
Hinterlegt am:18 Dez 2020 14:07
Letzte Änderung:04 Dez 2023 12:19

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