elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Assessing the Climate Impact of Formation Flights

Dahlmann, Katrin und Matthes, Sigrun und Yamashita, Hiroshi und Unterstrasser, Simon und Grewe, Volker und Marks, Tobias (2020) Assessing the Climate Impact of Formation Flights. Aerospace, 7 (12), Seite 172. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace7120172. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.3390/aerospace7120172

Kurzfassung

An operational measure that is inspired by migrant birds aiming toward the mitigation of aviation climate impact is to fly in aerodynamic formation. When this operational measure is adapted to commercial aircraft it saves fuel and is, therefore, expected to reduce the climate impact of aviation. Besides the total emission amount, this mitigation option also changes the location of emissions, impacting the non-CO2 climate effects arising from NOx and H2O emissions and contrails. Here, we assess these non-CO2 climate impacts with a climate response model to assure a benefit for climate not only due to CO2 emission reductions, but also due to reduced non-CO2 effects. Therefore, the climate response model AirClim is used, which includes CO2 effects and also the impact of water vapor and contrail induced cloudiness as well as the impact of nitrogen dioxide emissions on the ozone and methane concentration. For this purpose, AirClim has been adopted to account for saturation effects occurring for formation flight. The results of the case studies show that the implementation of formation flights in the 50 most popular airports for the year 2017 display an average decrease of fuel consumption by 5%. The climate impact, in terms of average near surface temperature change, is estimated to be reduced in average by 24%, with values of individual formations between 13% and 33%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139722/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Assessing the Climate Impact of Formation Flights
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dahlmann, KatrinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3198-1713NICHT SPEZIFIZIERT
Matthes, SigrunDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-5114-2418NICHT SPEZIFIZIERT
Yamashita, HiroshiDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-2458-1826NICHT SPEZIFIZIERT
Unterstrasser, SimonDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3772-3678NICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Marks, Tobiastobias.marks (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4225-5672NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Dezember 2020
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:7
DOI:10.3390/aerospace7120172
Seitenbereich:Seite 172
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:climate impact; aviation; formation flight; mitigation potential; aircraft wake-surfing for efficiency
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Hamburg , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Lufttransportsysteme
Hinterlegt von: Dahlmann, Katrin
Hinterlegt am:16 Dez 2020 14:13
Letzte Änderung:24 Okt 2023 15:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.