Mäurer, Nils und Gräupl, Thomas und Bellido-Manganell, Miguel Angel und Mielke, Daniel M. und Filip-Dhaubhadel, Alexandra und Heirich, Oliver und Gerbeth, Daniel und Felux, Michael und Schalk, Lukas Marcel und Becker, Dennis und Schneckenburger, Nicolas und Schnell, Michael (2021) Flight Trial Demonstration of Secure GBAS via the L-band Digital Aeronautical Communication System (LDACS). IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine, 36 (4), Seiten 8-17. IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers. doi: 10.1109/MAES.2021.3052318. ISSN 0885-8985.
Dies ist die aktuellste Version dieses Eintrags.
PDF
- Preprintversion (eingereichte Entwurfsversion)
3MB |
Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/9397802
Kurzfassung
The Ground Based Augmentation System (GBAS) is the cornerstone for enabling automated landings without the Instrument Landing System (ILS). Currently GBAS is evolving to GAST-D for CAT III landings. This extends GBAS via the use of multiple frequencies (L1/L2 and L5) and the use of multiple global navigation satellite system constellations. GBAS requires correction data to be broadcast to aircraft. This is currently done with the VHF Data Broadcast (VDB) datalink. However, VDB has several known shortcomings: (1) low throughput, (2) small area of operation and (3) no cyber-security measures. In this paper we propose the use of the L-band Digital Aeronautical Communications System (LDACS) for broadcasting GBAS correction data to address these shortcomings. In flight experiments conducted in 2019, we set up an experimental GBAS installation using LDACS. Broadcast data was secured using the TESLA broadcast authentication protocol. Our results indicate that cryptographically secured GBAS data via LDACS can provide GAST-C and GAST-D services with high availability if cryptographic parameters are chosen appropriately.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/139300/ |
---|---|
Dokumentart: | Zeitschriftenbeitrag |
Titel: | Flight Trial Demonstration of Secure GBAS via the L-band Digital Aeronautical Communication System (LDACS) |
Autoren: | |
Datum: | 7 April 2021 |
Erschienen in: | IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine |
Referierte Publikation: | Ja |
Open Access: | Ja |
Gold Open Access: | Nein |
In SCOPUS: | Ja |
In ISI Web of Science: | Ja |
Band: | 36 |
DOI: | 10.1109/MAES.2021.3052318 |
Seitenbereich: | Seiten 8-17 |
Verlag: | IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers |
Name der Reihe: | IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine |
ISSN: | 0885-8985 |
Status: | veröffentlicht |
Stichwörter: | LDACS, Cybersecurity, GBAS, TESLA, Avionics |
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr |
HGF - Programm: | Luftfahrt |
HGF - Programmthema: | Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb |
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt |
DLR - Forschungsgebiet: | L AO - Air Traffic Management and Operation |
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Kommunikation, Navigation und Überwachung (alt) |
Standort: | Oberpfaffenhofen |
Institute & Einrichtungen: | Institut für Kommunikation und Navigation > Nachrichtensysteme Institut für Kommunikation und Navigation |
Hinterlegt von: | Mäurer, Nils |
Hinterlegt am: | 08 Dez 2020 15:42 |
Letzte Änderung: | 28 Mär 2023 23:58 |
Verfügbare Versionen dieses Eintrags
- Flight Trial Demonstration of Secure GBAS via the L-band Digital Aeronautical Communication System (LDACS). (deposited 08 Dez 2020 15:42) [Gegenwärtig angezeigt]
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags