elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

An analysis of the prospects of ultra-long-haul airline operations using passenger demand data

Grimme, Wolfgang und Bingemer, Stephan und Maertens, Sven (2020) An analysis of the prospects of ultra-long-haul airline operations using passenger demand data. Transportation Research Procedia, 51, Seiten 208-2016. Elsevier. doi: 10.1016/j.trpro.2020.11.023. ISSN 2352-1457.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
694kB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146520308796#!

Kurzfassung

Intercontinental air travel has been steadily growing in pre-COVID-19 times. The rise of the BoGu (Bosporus-Gulf) hubs in Abu Dhabi, Doha, Dubai and Istanbul and located centrally between Europe, Africa and Asia/Oceania, is a prime example for this trend. Hence, the BoGu network carriers have reached considerable market shares on several origin-destination markets. As a consequence, traditional network airlines affected by the competition from BoGu carriers are looking for ways to re-capture market shares. One example for this is the inauguration of new ultra-long-haul non-stop flights as a new business model. At least for city pairs with sufficient origin-destination demand, such flights render intermediate stops or transfers at hubs obsolete, allowing the carriers to offer their passengers significant travel time savings. This trend is supported by aircraft manufacturers, which have developed new, fuel-efficient aircraft, capable of carrying a commercially viable payload over distances impossible in previous decades. With these aircraft, direct services on city pairs can be offered, which previously required a transfer or fuel stop. We analyze the market characteristics and effects of ultra-long-haul operations offered recently and estimate the prospects of further ultra-long-haul operations in the future. Our analysis is based on origin-destination passenger demand levels on the level city pairs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139240/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:An analysis of the prospects of ultra-long-haul airline operations using passenger demand data
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Grimme, Wolfgangwolfgang.grimme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8498-6281NICHT SPEZIFIZIERT
Bingemer, StephanHochschule Heilbronnhttps://orcid.org/0000-0002-6303-2654NICHT SPEZIFIZIERT
Maertens, SvenSven.Maertens (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4618-0946NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 Dezember 2020
Erschienen in:Transportation Research Procedia
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:51
DOI:10.1016/j.trpro.2020.11.023
Seitenbereich:Seiten 208-2016
Verlag:Elsevier
ISSN:2352-1457
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air Transport, Long-haul, Luftverkehr
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Ökonver (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Flughafenwesen und Luftverkehr > Luftverkehrsforschung
Hinterlegt von: Grimme, Wolfgang
Hinterlegt am:07 Dez 2020 11:16
Letzte Änderung:24 Okt 2023 10:49

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.