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Climate-Optimized Trajectories and Robust Mitigation Potential: Flying ATM4E

Matthes, Sigrun und Lührs, Benjamin und Dahlmann, Katrin und Grewe, Volker und Linke, Florian und Yin, Feijia und Klingaman, Emma und Shine, Keith P. (2020) Climate-Optimized Trajectories and Robust Mitigation Potential: Flying ATM4E. Aerospace, 7, Seite 156. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace7110156. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Offizielle URL: https://www.mdpi.com/journal/aerospace

Kurzfassung

Aviation can reduce its climate impact by controlling its CO2-emission and non-CO2effects,e.g., aviation-induced contrail-cirrus and ozone caused by nitrogen oxide emissions. One option isthe implementation of operational measures that aim to avoid those atmospheric regions that are inparticular sensitive to non-CO2aviation effects, e.g., where persistent contrails form. The quantitativeestimates of mitigation potentials of such climate-optimized aircraft trajectories are required,when working towards sustainable aviation. The results are presented from a comprehensivemodelling approach when aiming to identify such climate-optimized aircraft trajectories. The overallconcept relies on a multi-dimensional environmental change function concept, which is capable ofproviding climate impact information to air traffic management (ATM). Estimates on overall climateimpact reduction from a one-day case study are presented that rely on the best estimate for climateimpact information. Specific weather situation that day, containing regions with high contrail impact,results in a potential reduction of total climate impact, by more than 40%, when considering CO2andnon-CO2effects, associated with an increase of fuel by about 0.5%. The climate impact reduction perindividual alternative trajectory shows a strong variation and, hence, also the mitigation potentialfor an analyzed city pair, depending on atmospheric characteristics along the flight corridor as wellas flight altitude. The robustness of proposed climate-optimized trajectories is assessed by usinga range of different climate metrics. A more sustainable ATM needs to integrate comprehensiveenvironmental impacts and associated forecast uncertainties into route optimization in order toidentify robust eco-efficient trajectories.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139214/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:ECATS Special Issue, 3rd ECATS Conference on Sustainable Aviation
Titel:Climate-Optimized Trajectories and Robust Mitigation Potential: Flying ATM4E
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Matthes, SigrunDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-5114-2418NICHT SPEZIFIZIERT
Lührs, BenjaminTechn. Univ. HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dahlmann, KatrinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3198-1713NICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Linke, FlorianFlorian.Linke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1403-3471NICHT SPEZIFIZIERT
Yin, FeijiaF.Yin (at) tudelft.nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klingaman, Emmae.a.klingaman (at) the-iea.orgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shine, Keith P.Dep. of Meteorology, Univ. of Reading, Reading, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 Oktober 2020
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:7
DOI:10.3390/aerospace7110156
Seitenbereich:Seite 156
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:climate impact; climate optimization; air traffic management; eco-efficient trajectories
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Lufttransportsysteme
Hinterlegt von: Matthes, Dr. Sigrun
Hinterlegt am:07 Dez 2020 09:09
Letzte Änderung:24 Okt 2023 15:13

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