elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Think Twice: The Influence of Immersion on Decision Making during Gambling in Virtual Reality

Oberdörfer, Sebastian und Heidrich, David und Latoschik, Marc Erich (2020) Think Twice: The Influence of Immersion on Decision Making during Gambling in Virtual Reality. In: 27th IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces, VR 2020, Seiten 483-492. 2020 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR), 2020-03-22 - 2020-03-26, Atlanta, USA. doi: 10.1109/VR46266.2020.00069. ISBN 9781728156088. ISSN 2642-5254.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
801kB

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9089482

Kurzfassung

Immersive Virtual Reality (VR) is increasingly being explored as analternative medium for gambling games to attract players. Typically, gambling games try to impair a player’s decision making, usually for the disadvantage of the players’ financial outcome. An impaired decision making results in the inability to differentiate between advantageous and disadvantageous options. We investigated if and how immersion impacts decision making using a VR-based realizationof the Iowa Gambling Task (IGT) to pinpoint potential risks and effects of gambling in VR. During the IGT, subjects are challenged todraw cards from four different decks of which two are advantageous. The selections made serve as a measure of a participant’s decision making during the task. In a novel user study, we compared the effects of immersion on decision making between a low-immersive desktop-3D-based IGT realization and a high immersive VR version. Our results revealed significantly more disadvantageous decisions when playing the immersive VR version. This indicates an impairing effect of immersion on simulated real life decision making and provides empirical evidence for a high risk potential of gambling games targeting immersive VR.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/138877/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Think Twice: The Influence of Immersion on Decision Making during Gambling in Virtual Reality
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Oberdörfer, Sebastiansebastian.oberdoerfer (at) uni-wuerzburg.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heidrich, DavidDavid.Heidrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8501-5089NICHT SPEZIFIZIERT
Latoschik, Marc Erichmarc.latoschik (at) uni-wuerzburg.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:27th IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces, VR 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/VR46266.2020.00069
Seitenbereich:Seiten 483-492
ISSN:2642-5254
ISBN:9781728156088
Status:veröffentlicht
Stichwörter:HCI, Virtual Reality, Empirical Studies
Veranstaltungstitel:2020 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR)
Veranstaltungsort:Atlanta, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 März 2020
Veranstaltungsende:26 März 2020
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben SISTEC (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Softwaretechnologie
Institut für Softwaretechnologie > Intelligente und verteilte Systeme
Hinterlegt von: Heidrich, David
Hinterlegt am:07 Dez 2020 11:30
Letzte Änderung:13 Nov 2024 15:20

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.