elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Predicting traffic noise using land use regression – A scalable approach

Staab, Jeroen und Schady, Arthur und Weigand, Matthias und Lakes, Tobia und Taubenböck, Hannes (2022) Predicting traffic noise using land use regression – A scalable approach. Journal of Exposure Science and Environmental Epidemiology, 32, Seiten 232-243. Springer Nature. doi: 10.1038/s41370-021-00355-z. ISSN 1559-0631.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.nature.com/jes/

Kurzfassung

Background In modern societies, noise is ubiquitous. It is an annoyance and can have a negative impact on human health as well as on the environment. Despite increasing evidence of its negative impacts, spatial knowledge about noise distribution remains limited. Up to now, noise mapping is frequently inhibited by the necessary resources and therefore limited to selected areas. Objective Based on the assumption, that prevalent noise is determined by the arrangement of sources and the surrounding environment in which the sound propagates, we build a geostatistical model representing these parameters. Aiming for a large-scale noise mapping approach, we utilize publicly available data, context-aware feature engineering and a linear land-use regression (LUR) model. Methods Compliant to the European Noise Directive 2002/49/EG, we work at a high spatial granularity of 10 × 10-m resolution. As reference, we use the day–evening–night noise level indicator Lden. Therewith, we carry out 2000 virtual field campaigns simulating different sampling schemes and introduce spatial cross-validation concepts to test the transferability to new areas. Results The experimental results suggest the necessity for more than 500 samples stratified over the different noise levels to produce a representative model. Eventually, using 21 selected variables, our model was able to explain large proportions of the yearly averaged road noise (Lden) variability (R2 = 0.702) with a mean absolute error of 4.24 dB(A), 3.84 dB(A) for build-up areas, respectively. In applying this best performing model for an area-wide prediction, we spatially close the blank spots in existing noise maps with continuous noise levels for the entire range from 24 to 106 dB(A). Significance This data is new, particular for small communities that have not been mapped sufficiently in Europe so far. In conjunction, our findings also supplement conventionally sampled studies using physical microphones and spatially blocked cross-validations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/138872/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Predicting traffic noise using land use regression – A scalable approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Staab, JeroenJeroen.Staab (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7342-4440NICHT SPEZIFIZIERT
Schady, ArthurDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-3078-9546NICHT SPEZIFIZIERT
Weigand, MatthiasMatthias.Weigand (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5553-4152NICHT SPEZIFIZIERT
Lakes, TobiaHU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Taubenböck, HannesHannes.Taubenboeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4360-9126NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Erschienen in:Journal of Exposure Science and Environmental Epidemiology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:32
DOI:10.1038/s41370-021-00355-z
Seitenbereich:Seiten 232-243
Verlag:Springer Nature
ISSN:1559-0631
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Urban; Traffic Noise; Land Use Regression; Linear Model; Cross Validation; Environmental Justice
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Fernerkundung u. Geoforschung, R - Geowissenschaftl. Fernerkundungs- und GIS-Verfahren
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Deutsches Fernerkundungsdatenzentrum > Georisiken und zivile Sicherheit
Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Staab, Jeroen
Hinterlegt am:02 Dez 2020 13:42
Letzte Änderung:28 Jun 2023 13:35

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.