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Suppression of Regressive Lead-Lag to Improve Roll Bandwidth in Helicopter Flight Control Systems

Greiser, Steffen und Grünhagen, Wolfgang von (2020) Suppression of Regressive Lead-Lag to Improve Roll Bandwidth in Helicopter Flight Control Systems. In: DLRK 2020. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020, 1. - 3. September 2020, Aachen, Germany.

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Kurzfassung

Helicopter flight has to be safe and the control of the helicopter has to fulfil specific requirements on static and dynamic stability. A typical design goal for the roll axis is to achieve a stable response with a roll bandwidth larger than approx. 2-3 rad/s for midsize rotorcraft. During the first phase of the EC135 ACT/FHS research flight control design, a low-damped roll oscillation at approx. 1.8 Hz or 12 rad/s was observed. This effect was interpreted as air resonance which was excited by the research flight control system. Two different approaches have been flight-tested to suppress this oscillation: an input filter and disturbance feed-forward. The paper presents the low-order equivalent model, the control system, and flight test results. Both approaches showed a good performance in flight while the disturbance feedforward achieves a slightly higher bandwidth and more phase margin

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/138382/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Suppression of Regressive Lead-Lag to Improve Roll Bandwidth in Helicopter Flight Control Systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Greiser, Steffensteffen.greiser (at) hs-osnabrueck.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grünhagen, Wolfgang vonDLR - FT- HubschrauberNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2020
Erschienen in:DLRK 2020
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter, Control System, Air Resonance, Roll Bandwidth, EC135 ACT/FHS
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020
Veranstaltungsort:Aachen, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:1. - 3. September 2020
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Grünhagen, Dr.-Ing. Wolfgang
Hinterlegt am:12 Jan 2021 15:22
Letzte Änderung:12 Jan 2021 15:44

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