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Communicating Issues in Automated Driving to Surrounding Traffic - How should an Automated Vehicle Communicate a Minimum Risk Maneuver via eHMI and/or dHMI?

Schindler, Julian und Herbig, Domenic Lysander und Lau, Merle und Oehl, Michael (2020) Communicating Issues in Automated Driving to Surrounding Traffic - How should an Automated Vehicle Communicate a Minimum Risk Maneuver via eHMI and/or dHMI? In: 22nd International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2020, 1294, Seiten 619-626. Springer. International Conference Human Computer Interaction (HCII) 2020, 2020-07-19 - 2020-07-24, Virtual conference. doi: 10.1007/978-3-030-60703-6_79. ISBN 978-303060113-3. ISSN 0302-9743.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-60703-6_79

Kurzfassung

Cooperative automated vehicles (CAV) are not able to drive automated in all situations. Each vehicle has or is going to have its own operational design domain (ODD), which exactly specifies which situations can be handled, and which cannot. Vehicles of higher levels of automation according to SAE J3016 will try to take the driver back into the control loop if the vehicle approaches the border of its ODD by issuing a transition of control (ToC). If the driver is not responding, the vehicle will perform a minimum risk maneuver (MRM), where the CAV is stopping. Instead of looking at the internal HMI of single CAVs, the H2020 project TransAID focusses on the effects of automation limitations on traffic efficiency and safety. Besides helping the CAV to reduce negative impacts of such situations by infrastructure measures, also informing the surrounding vehicles about a CAV’s current issues and about its plans to solve them will most likely improve such situations. To approach this assumption, DLR conducted a first virtual reality study, where e.g. a 360° externally mounted LED light-band as external HMI (eHMI) of a CAV and specific vehicle movements as dynamic HMI (dHMI) are used in case it needs to perform an MRM. In the study, ten participants tested different variants and combinations. Preliminary results show that the use of an eHMI is a useful and informative approach.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137757/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Communicating Issues in Automated Driving to Surrounding Traffic - How should an Automated Vehicle Communicate a Minimum Risk Maneuver via eHMI and/or dHMI?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schindler, Julianjulian.schindler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5398-8217NICHT SPEZIFIZIERT
Herbig, Domenic LysanderDomenic.Herbig (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lau, MerleMerle.Lau (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4852-034XNICHT SPEZIFIZIERT
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2020
Erschienen in:22nd International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:1294
DOI:10.1007/978-3-030-60703-6_79
Seitenbereich:Seiten 619-626
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Stephanidis, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Antona, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ntoa, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Communications in Computer and Information Science
ISSN:0302-9743
ISBN:978-303060113-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Cooperative automated vehicles, Transition of control, Minimum risk maneuver, External HMI, Exploratory study
Veranstaltungstitel:International Conference Human Computer Interaction (HCII) 2020
Veranstaltungsort:Virtual conference
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 Juli 2020
Veranstaltungsende:24 Juli 2020
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Zukunftsbilder eines automatisierten integrierten Verkehrssystems (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Fahrzeugfunktionsentwicklung
Hinterlegt von: Lau, Merle
Hinterlegt am:25 Nov 2020 13:20
Letzte Änderung:04 Jun 2024 12:54

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