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Aerodynamic Analysis of a STOL Propeller Aircraft with Active High-Lift and Control Surface Systems

Keller, Dennis und Rudnik, Ralf (2020) Aerodynamic Analysis of a STOL Propeller Aircraft with Active High-Lift and Control Surface Systems. In: Fundamentals of High Lift for Future Civil Aircraft Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 145. Springer International Publishing. Seiten 427-445. doi: 10.1007/978-3-030-52429-6_26. ISBN 978-3-030-52428-9. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://www.springer.com/gp/book/9783030524289

Kurzfassung

The aerodynamic properties of a state-of-the-art short take-off and landing aircraft design with circulation control and slipstream deflection in landing configuration have been investigated via RANS simulations. The present paper summarizes the findings concerning one engine inoperative conditions (OEI), active control surface design, and ground effect. It is shown that the unfavorable aircraft’s aerodynamic characteristics under OEI conditions, including a degraded maximum lift coefficient and extraordinarily high yawing moments, can be improved via passive measures, such as nacelle strakes and tail fences. The resulting requirements for lateral control forces can be fulfilled by the use of circulation controlled rudder and ailerons. Simulations of the 3D configuration in ground proximity yield a beneficial effect on the lift coefficient despite contrary indications from 2D computations. Furthermore, the simulations show a significant pitch down tendency due to ground proximity.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137631/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Aerodynamic Analysis of a STOL Propeller Aircraft with Active High-Lift and Control Surface Systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1471-9433NICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2020
Erschienen in:Fundamentals of High Lift for Future Civil Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:145
DOI:10.1007/978-3-030-52429-6_26
Seitenbereich:Seiten 427-445
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfInstitute of Fluid Mechanics, Braunschweig Technical UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardBraunschweig Technical UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-52428-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerodynamics, short take-off and landing, active high-lift, circulation control, CFD, engine inoperative conditions, ground effect, rudder and ailerons design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt), L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:18 Nov 2020 07:59
Letzte Änderung:03 Aug 2023 09:48

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