elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Users’ Internal HMI Information Requirements for Highly Automated Driving

Lau, Merle und Wilbrink, Marc und Dodiya, Janki und Oehl, Michael (2020) Users’ Internal HMI Information Requirements for Highly Automated Driving. In: 22nd International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2020, 1294, Seiten 585-592. Springer. International Conference on Human-Computer Interaction International (HCII) 2020, Virtual Conference. doi: 10.1007/978-3-030-60703-6_75. ISBN 978-303060113-3. ISSN 0302-9743.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
537kB

Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-60703-6_75

Kurzfassung

The introduction of highly and fully automated vehicles (SAE levels 4 and 5) will change the drivers’ role from an active driver to a more passive on-board user. Due to this shift of control, secondary tasks may become primary tasks. The question that arises is how much information needs to be conveyed via an internal Human-Machine Interface (iHMI) to fulfill users’ information requirements. Previous research on iHMI regarding lower automation levels has shown that user require different information respectively. The present study focuses on how users’ information requirements change for highly automated driving (SAE level 4) when the on-board user is distracted with a secondary task opposed to when the user is nondistracted. Twelve participants experienced different driving conditions and were asked to rate their attention distributions to other traffic participants. Results show clearly that users rated their attention distribution to other traffic participants significantly lower in automated distracted mode compared to automated non-distracted mode and manual driving. Furthermore, the question of users’ information requirements was translated into iHMI design preferences. For this purpose, four different iHMI prototypes based on a 360° LED light-band communicating via color-coded interaction design, which proved to work well for lower levels, were evaluated regarding the information richness level sufficient for users for highly automated driving (SAE level 4). Results show that the sufficient information richness level is conditional upon gender. Implications for future research and applied issues will be discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137471/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Users’ Internal HMI Information Requirements for Highly Automated Driving
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lau, MerleMerle.Lau (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4852-034XNICHT SPEZIFIZIERT
Wilbrink, Marcmarc.wilbrink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7550-8613NICHT SPEZIFIZIERT
Dodiya, Jankijanki.dodiya (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 November 2020
Erschienen in:22nd International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:1294
DOI:10.1007/978-3-030-60703-6_75
Seitenbereich:Seiten 585-592
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Stephanidis, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Antona, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ntoa, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Communications in Computer and Information Science
ISSN:0302-9743
ISBN:978-303060113-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Highly automated driving, Internal HMI, Intelligent HMI, User-centered design
Veranstaltungstitel:International Conference on Human-Computer Interaction International (HCII) 2020
Veranstaltungsort:Virtual Conference
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Zukunftsbilder eines automatisierten integrierten Verkehrssystems (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Fahrzeugfunktionsentwicklung
Hinterlegt von: Lau, Merle
Hinterlegt am:23 Nov 2020 11:28
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:46

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.