elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Flight Mechanical Design and Analysis of a Solar-Powered High-Altitude Platform

Hasan, Yasim Julian und Roeser, Mathias Stefan und Hepperle, Martin und Niemann, Steffen und Voß, Arne und Handojo, Vega und Weiser, Christian (2020) Flight Mechanical Design and Analysis of a Solar-Powered High-Altitude Platform. 69. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, 1.-3. Sep. 2020, Online.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The German Aerospace Center (DLR) is currently developing a high-altitude platform system in the context of the DLR-internal project HAP. The system includes the high-altitude platform itself, a flight operation concept and a ground control station. The underlying high-altitude platform is a solar-powered fixed-wing aircraft designed to be stationed in the stratosphere for several days and to carry payload for earth observation missions. The project HAP addresses the complete design process of the aircraft, from conceptual studies and detailed design up to the construction, flight test campaigns and the final operational clearance. This paper deals with the preliminary design phase of the aircraft. For this purpose, it briefly describes all disciplines involved and gives an insight into their methods used. Subsequently, it presents an assessment of the aircraft in terms of stability and control characteristics. Doing so, it first deals with a dynamic stability investigation using a non-linear 6-degrees-of-freedom flight dynamic model using a simple quasi-stationary approach to account for flexibility, in which the aerodynamic derivatives are given for different airspeed-dependent flight shapes. Based on this investigation, design changes are made. Second, it presents a control surface design choice process for the aircraft based on a defined flight mechanical requirement that is used for the design of the aircraft in lieu of those of the typical certification standards. This requirement addresses the necessary control authority to counteract the aircraft's responses due to gust encounters in order to not exceed afore-defined limits and to prevent the aircraft from entering a flight condition that it cannot be recovered from. Finally, an exemplary offset correction manoeuvre is simulated in order to demonstrate the aircraft's operability in real-flight scenarios.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137449/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Flight Mechanical Design and Analysis of a Solar-Powered High-Altitude Platform
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hasan, Yasim JulianYasim.Hasan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5081-223XNICHT SPEZIFIZIERT
Roeser, Mathias Stefanmathias.roeser (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hepperle, MartinMartin.Hepperle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Niemann, SteffenSteffen.Niemann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9272-0635NICHT SPEZIFIZIERT
Voß, ArneArne.Voss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2266-7853NICHT SPEZIFIZIERT
Handojo, Vegavega.handojo (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6030-2383NICHT SPEZIFIZIERT
Weiser, ChristianChristian.Weiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2968-6961NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 September 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high-altitude platform, solar-powered, flight mechanics, flight dynamics, preliminary design, gust encounters, stability & control
Veranstaltungstitel:69. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress
Veranstaltungsort:Online
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:1.-3. Sep. 2020
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt – Lilienthal-Oberth e. V. (DGLR)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Funktionsleichtbau
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Hasan, Yasim Julian
Hinterlegt am:08 Jan 2021 14:21
Letzte Änderung:08 Jan 2021 14:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.