elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Investigation of Transient Aerodynamic Effects on Public Roads in Comparison to Individual Driving Situations on a Test Site

Jessing, Christoph und Wilhelmi, Henning und Wittmeier, Felix und Wagner, Andreas und Wiedemann, Jochen und Dillmann, Andreas (2020) Investigation of Transient Aerodynamic Effects on Public Roads in Comparison to Individual Driving Situations on a Test Site. SAE International Journal of Advances and Current Practices in Mobility, 1 (0670), Seiten 2585-2595. SAE International. doi: 10.4271/2020-01-0670. ISSN 2641-9637.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.4271/2020-01-0670

Kurzfassung

Natural wind, roadside obstacles, terrain roughness, and traffic influence the incident flow of a vehicle driven on public roads. These transient on-road conditions differ from the idealized statistical steady-state flow environment utilized in CFD simulations and wind tunnel experiments. To understand these transient on-road conditions better, measurements were performed on German public highways and on a test site. A compact car was equipped with a measurement system that is capable of determining the transient airflow around the vehicle and the vehicle’s actual driving state. This vehicle was driven several times on a predefined 200 km long route to investigate different traffic densities on public highways in southern Germany. During the tests the transient incident flow and pressure distribution on the vehicle surface were measured. With the same test vehicle, individual driving situations were recreated on a test site under weather conditions similar to those of the tests on public roads. This paper presents a comparison of the aerodynamic characteristics measured on public highways and on the test site. Two driving situations were examined at the test site: one is driving the test vehicle without traffic and the other is driving behind a box truck in different distances. This paper compares the realistic properties of the turbulent flow structures and the surface pressure around the vehicle during on-road driving in public traffic with those measured on the testing site. The purpose of this study is to investigate the possibility of reproducing the representative driving on public highways with a simplified approach.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137432/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:ISSN: 2641-9637 e-ISSN: 2641-9645
Titel:Investigation of Transient Aerodynamic Effects on Public Roads in Comparison to Individual Driving Situations on a Test Site
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jessing, ChristophUniversität Stuttgart, IVKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilhelmi, HenningHenning.Wilhelmi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0086-287XNICHT SPEZIFIZIERT
Wittmeier, FelixUniversität Stuttgart, IVKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, AndreasUniversität Stuttgart, IVKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wiedemann, JochenUniversität Stuttgart, IVKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 April 2020
Erschienen in:SAE International Journal of Advances and Current Practices in Mobility
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:1
DOI:10.4271/2020-01-0670
Seitenbereich:Seiten 2585-2595
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSAE InternationalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:SAE International
ISSN:2641-9637
Status:veröffentlicht
Stichwörter:on-road measurement, aerodynamics, unsteady flow, test-track, driving behind
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Leitungsbereich AS-GO
Hinterlegt von: Wilhelmi, Henning
Hinterlegt am:11 Nov 2020 23:19
Letzte Änderung:20 Nov 2020 11:54

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.