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Phenomenological investigation on crash characteristics of thin layered CFRP-steel laminates

Boose, Yannick und Kappel, Erik und Stefaniak, Daniel und Prussak, Robert und Pototzky, Alexander und Weiß, Lennart (2020) Phenomenological investigation on crash characteristics of thin layered CFRP-steel laminates. International Journal of Crashworthiness. Taylor & Francis. doi: 10.1080/13588265.2020.1787681. ISSN 1358-8265.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13588265.2020.1787681

Kurzfassung

Most energy absorbing structures in automotive applications consist of metals. Those are characterised by high absolute energy absorption (EA) values yet low mass-specific energy absorption (SEAm). In contrast carbon fibre reinforced polymers (CFRP) reach higher SEAm values. The difference however is not a direct consequence of the density, weight specific stiffness or strength. Instead, the failure progression and hence the energy dissipation characteristics of metallic and CFRP structures are different. Whether a combination of the two material types leads to an increase or decrease of the SEA depends on the crash characteristics of the laminate which supposedly depends on the lay-up. The present paper reports on an experimental investigation on the crash behaviour of omega-shaped fibre-metal laminates (FML) composed of unidirectional CFRP prepreg layers and steel-foils under compressive axial loads. A potential of the tested hybrid laminates is proven by an increase of the mass-specific energy absorption value (SEAm) of 58%, compared to CFRP.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137357/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Phenomenological investigation on crash characteristics of thin layered CFRP-steel laminates
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Boose, YannickYannick.boose (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7119-3335NICHT SPEZIFIZIERT
Kappel, ErikErik.Kappel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8760-8451NICHT SPEZIFIZIERT
Stefaniak, DanielDaniel.Stefaniak (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8192-7454NICHT SPEZIFIZIERT
Prussak, RobertRobert.Prussak (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pototzky, AlexanderAlexander.Pototzky (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiß, LennartLennart.Weiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 August 2020
Erschienen in:International Journal of Crashworthiness
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1080/13588265.2020.1787681
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:1358-8265
Status:veröffentlicht
Stichwörter:rash; hybrid laminate; FML; energy absorption; SEA; CFRP; steel
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Fahrzeugstruktur II (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Kappel, Dr.-Ing. Erik
Hinterlegt am:30 Nov 2020 06:17
Letzte Änderung:24 Okt 2023 11:25

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