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Active flow separation control at the outer wing

Rosenblum, Jean-Pierre und Vrchota, Petr und Prachar, Ales und Peng, Shia-Hui und Wallin, Stefan und Eliasson, Peter und Iannelli, Pierluigi und Ciobaca, Vlad und Wild, Jochen und Hantrais-Gervois, Jean-Luc und Costes, Michel (2020) Active flow separation control at the outer wing. CEAS Aeronautical Journal, 11 (4), Seiten 823-836. Springer. doi: 10.1007/s13272-019-00402-4. ISSN 1869-5582.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-019-00402-4

Kurzfassung

Within the European project AFLoNext, one of the technological streams is dedicated to the investigation of active flow control (AFC) to increase the robustness of the wing tip design at takeoff conditions, whilst allowing the optimization of aerodynamic efficiency in cruise. AFC is used to delay the wing tip stall, which is caused by vortex breakdown, thus improving the lift to drag ratio and allowing a steeper climb gradient during second segment climb when the landing gear is retracted. The numerical parametric studies of AFC aerodynamic sizing were shared between the involved partners on the basis of actuator location (in the leading edge region or on the upper surface) and actuator types (steady blowing, synthetic jets, pulsed jets). Most of the numerical results have been obtained for steady blowing through continuous or segmented slots. The specific effect of the unsteady means of actuation on the flow topology was also identified. The aim of this study was to take into account industrial requirements defined by Airbus and geometric constraints of AFC actuators arising from the project partners involved in the development of AFC hardware. Some comparisons between the partners’ results are presented, allowing preliminary conclusions to be drawn. The most effective and efficient device turned out to be pulsed blowing through segmented slots located at the leading edge separation line.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137139/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Active flow separation control at the outer wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rosenblum, Jean-PierreDassault Aviation S.A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vrchota, PetrVZLUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Prachar, AlesVZLUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peng, Shia-HuiTotalförsvarets forskningsinstitut - FOINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wallin, StefanKTHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eliasson, PeterFOI, Stockholm, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Iannelli, PierluigiCIRA, Capua, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ciobaca, VladVlad.Ciobaca (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, JochenJochen.Wild (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2303-3214NICHT SPEZIFIZIERT
Hantrais-Gervois, Jean-LucONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costes, MichelONERA - The French Aerospace Lab, F-92190, Meudon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:11
DOI:10.1007/s13272-019-00402-4
Seitenbereich:Seiten 823-836
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, Flow Control, Separation Control, CFD
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Wild, Dr.-Ing. Jochen
Hinterlegt am:09 Nov 2020 12:42
Letzte Änderung:01 Jan 2022 03:00

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