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Simultaneous Estimation of Wheel-Rail Adhesion and Brake Friction Behaviour

Schwarz, Christoph und Keck, Alexander (2020) Simultaneous Estimation of Wheel-Rail Adhesion and Brake Friction Behaviour. IFAC-PapersOnLine, 53 (2), Seiten 8470-8475. IFAC Secretariat. doi: 10.1016/j.ifacol.2020.12.1430. ISSN 2405-8963.

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Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405896320318401

Kurzfassung

In the field of longitudinal train dynamics the brake process is not only a safety critical aspect but it also determines the capacity of the rail network. Therefore, a reduction of the brake distance increases the safety level and the network capacity at the same time. However, to implement an advanced brake control set-up, the knowledge of the wheel-rail adhesion and the brake pad-disc friction is usually necessary. Since the direct measurement of these determining parameters is not reasonable due to technical and economic reasons, the present work presents an estimator framework for their online identification. To ensure a robust and reliable performance of the estimator, a generic wagon model is designed and the observability of the nonlinear system is evaluated. Furthermore, a reasonable synthesis of an extended Kalman filter is discussed that takes account of the system characteristics. In the end, the test results from a roller rig verify the accurate and robust performance of the developed estimator and confirm the great potential of such a concept in the context of mechatronic railway systems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136872/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Simultaneous Estimation of Wheel-Rail Adhesion and Brake Friction Behaviour
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwarz, ChristophChristoph.Schwarz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keck, AlexanderAlexander.Keck (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:IFAC-PapersOnLine
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:53
DOI:10.1016/j.ifacol.2020.12.1430
Seitenbereich:Seiten 8470-8475
Verlag:IFAC Secretariat
ISSN:2405-8963
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rail traffic, nonlinear systems, friction estimation, extended Kalman filter
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGT BIT (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Schwarz, Christoph
Hinterlegt am:29 Okt 2020 15:33
Letzte Änderung:23 Okt 2023 13:49

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