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An aerodynamic variable-fidelity modelling framework for a low-observable UCAV

Stradtner, Mario und Liersch, Carsten M. und Bekemeyer, Philipp (2020) An aerodynamic variable-fidelity modelling framework for a low-observable UCAV. Aerospace Science and Technology, 107 (106232), 1-xx. Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2020.106232. ISSN 1270-9638.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.ast.2020.106232

Kurzfassung

The extensive amount of aerodynamic data needed for the creation of a Stability & Control data set requires efficient and reliable tools. For this reason, the task of producing a large and dense data set in general relies on ground-facility testing and is conducted after the product definition phase, where, nevertheless, already plenty of aerodynamic data is generated by use of simple low-fidelity aerodynamic methods. However, these methods are not capable of predicting complex non-linear aerodynamic phenomena, which complicates a reliable assessment of new designs and demands more accurate predictions early in the design process. Variable-fidelity surrogate modelling offers an opportunity to include high-fidelity simulation tools at affordable effort by enriching a low-fidelity data set with just a few selected highly accurate results. In this paper, an automated aerodynamic variable-fidelity modelling process is proposed to create such an aerodynamic data set at product definition phase. It is demonstrated on an industrial-relevant, agile, low-observable unmanned combat aerial vehicle. An adaptive sampling strategy is applied which proves to be both efficient and accurate. This is supplemented by a model selection algorithm. Moreover, a comparison with a single-fidelity surrogate modelling process shows the variable-fidelity modelling strategy to be superior.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136714/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:An aerodynamic variable-fidelity modelling framework for a low-observable UCAV
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stradtner, MarioMario.Stradtner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8038-9420NICHT SPEZIFIZIERT
Liersch, Carsten M.Carsten.Liersch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6417-6732NICHT SPEZIFIZIERT
Bekemeyer, PhilippPhilipp.Bekemeyer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 September 2020
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:107
DOI:10.1016/j.ast.2020.106232
Seitenbereich:1-xx
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTElsevierNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:1270-9638
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Multi fidelity; Surrogate modelling; Adaptive sampling; Aerodynamic model; Stability and control
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Stradtner, Mario
Hinterlegt am:20 Okt 2020 13:32
Letzte Änderung:23 Okt 2023 13:19

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