elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Characterization of the Transient Airflow Around a Vehicle on Public Highways

Jessing, Christoph und Wilhelmi, Henning und Wittmeier, Felix und Dillmann, Andreas und Wiedemann, Jochen (2019) Characterization of the Transient Airflow Around a Vehicle on Public Highways. 12th FKFS Conference, 2019-10-01 - 2019-10-02, Stuttgart, Deutschland.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Offizielle URL: https://www.fkfs-conference.de/registration

Kurzfassung

Natural wind, roadside obstacles, terrain roughness, and traffic can influence the incident flow of a vehicle driven on public roads. These on-road conditions differ from the idealized statistical steady-state flow environment utilized in CFD simulations and wind tunnel experiments. For this reason, the transient aerodynamic characterization of the airflow around a vehicle used under such conditions is shown in this paper. A compact car was equipped with a measurement system that is capable of determine the transientairflow around the vehicle and the vehicle’s actual driving state. A fixed driving route on public highways in southern Germany was driven several times, with that vehicle. The tests were conducted under consistent weather conditions and average wind velocities of 2-5 m/s. During the tests the transient incident flow and pressure distribution on the vehicle surface were measured and considered in this paper. Additionally, theground clearance occurring during the tests is discussed. The results of this paper contribute the characterization of the aerodynamic real-world driving conditions on public highways. Furthermore, the results aim to provide a reference case for the integrationof the real-world on-road driving conditions into CFD simulations and wind tunnel experiments.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136700/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Characterization of the Transient Airflow Around a Vehicle on Public Highways
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jessing, ChristophUniversität Stuttgart, IVKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilhelmi, HenningHenning.Wilhelmi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0086-287XNICHT SPEZIFIZIERT
Wittmeier, FelixFKFS StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wiedemann, JochenFKFS StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-24
Status:veröffentlicht
Stichwörter:on-road, measurements, aerodynamics, instationary flow, unsteady flow, FAT
Veranstaltungstitel:12th FKFS Conference
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Oktober 2019
Veranstaltungsende:2 Oktober 2019
Veranstalter :FKFS Stuttgart
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:keine Zuordnung
DLR - Forschungsgebiet:keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):keine Zuordnung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Leitungsbereich AS-GO
Hinterlegt von: Wilhelmi, Henning
Hinterlegt am:11 Nov 2020 13:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:38

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.