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An Analysis of the Influence of Network Effects on Lifecycle Based Aircraft Technology Assessment

Pohya, Ahmad Ali und Wehrspohn, Jennifer und Wicke, Kai (2020) An Analysis of the Influence of Network Effects on Lifecycle Based Aircraft Technology Assessment. In: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020, 2020-09-01 - 2020-09-03, Online. doi: 10.25967/530039.

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Offizielle URL: https://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1%5bdocument_id%5d=530039

Kurzfassung

Assessing the anticipated economic performance of a product is an important part in the development and decision making process. This is especially true for businesses operating in low-profit and high-cost environments such as airlines. Frameworks and tools that aid in this process typically focus on direct operating cost (DOC) or lifecycle cost (LCC) of a single aircraft. However, airlines rarely operate only one aircraft and to transfer the singular results to the complete fleet is not necessarily as simple as a multiplication. Therefore, the assessment framework LYFE (Lifecycle Cashflow Environment) developed by DLR had to be revised and modified in order to evaluate technologies on fleet level. This paper presents the new fleet assessment capability and demonstrates it on an assessment of Hybrid Laminar Flow Control (HLFC). For this study, HLFC was applied as a retrofit on the horizontal and vertical tailplane of Lufthansas A330 fleet during their D-check. The analyses comprise a fleet wide and time dependent fuel burn evaluation, average maintenance cost and overall economic feasibility. Combined with the LYFE inherent discrete event simulation, this modification enables the inclusion of network effects into detailed technology assessment.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136345/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Clean Sky 2 Projekt "HLFC-Win" (WP1.4.4.) unter Grant Agreement Nummer: CS2-LPA-GAM-2018-01
Titel:An Analysis of the Influence of Network Effects on Lifecycle Based Aircraft Technology Assessment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pohya, Ahmad AliAhmad.Pohya (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2734-3199NICHT SPEZIFIZIERT
Wehrspohn, JenniferJennifer.Wehrspohn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9011-1211NICHT SPEZIFIZIERT
Wicke, Kaikai.wicke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8220-6437NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:18 September 2020
Erschienen in:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.25967/530039
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Technology Assessment, Overall Economic Assessment, Fleet, Hybrid Laminar Flow Control, Modification, Retrofit, Maintenance
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020
Veranstaltungsort:Online
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 September 2020
Veranstaltungsende:3 September 2020
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Instandhaltung und Modifikation > Produktlebenszyklus-Management
Hinterlegt von: Pohya, M.Sc. Ahmad Ali
Hinterlegt am:15 Okt 2020 07:30
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:38

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