elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Manipulation of shock/boundary layer interactions in hypersonic inlets

Schulte, D. und Henckels, A. und Neubacher, R. (1999) Manipulation of shock/boundary layer interactions in hypersonic inlets. In: Fourteenth International Symposium on Air Breathing Engines. Fourteenth International Symposium on Air Breathing Engines, Florence/Italy, 05.-10. September 1999.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Possibilities to manipulate shock/boundary layer interactions are demonstrated with regard to an application for hypersonic inlets. Experiments on generic models have been carried out in the hypersonic wind tunnel H2K of DLR at Mach number 6 and laminar flow conditions. Experimental results were validated by numerical flow simulations using a 2D finite element scheme. An analytical method has been developed for the pre-design of bleed configurations. In case of shock induced boundary layer separation it could be shown, that the implementation of bleed leads to a reduction of the separation bubble thickness by almost 50%. Further experimental investigations dealt with the achivable reduction of the heat loads on the wall surface depending on the amount and the position of the boundary layer bleed. These examinations were extended to three-dimensional corner flows. By this, favorable design parameters for a boundary layer bleed set-up were found. Finally, the results obtained using the generic models were transferred to a hypersonic inlet model. There the application of a correctly designed and positioned bleed system showed a significant increase of the attainable total pressure recovery

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/13615/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1999,
Titel:Manipulation of shock/boundary layer interactions in hypersonic inlets
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schulte, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henckels, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neubacher, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:Fourteenth International Symposium on Air Breathing Engines
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
P. J. Waltrup American Institute of Aeronautics and Astronautics 1801 Alexander Bell Drive, Suite 500, Reston, VA 20191-4344, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:ISABE 99-7038
Status:veröffentlicht
Stichwörter:shock/boundary layer, hypersonic inlets
Veranstaltungstitel:Fourteenth International Symposium on Air Breathing Engines, Florence/Italy, 05.-10. September 1999
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W RP - Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:43

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.