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Simulating the interaction of a strake vortex with an aircraft wing

Probst, Silvia und Francois, Daniela Gisele und Knopp, Tobias und Landa, Tim (2021) Simulating the interaction of a strake vortex with an aircraft wing. In: High Performance Computing in Science and Engineering – Garching/Munich 2020 Leibniz-Rechenzentrum (LRZ). Seiten 120-121. ISBN 978-3-9816675-4-7.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://doku.lrz.de/display/PUBLIC/Books+with+results+on+LRZ+HPC+Systems

Kurzfassung

On modern commercial aircraft flying at high angles of attack the flow on the main wing downstream of the area where the slat is cut out for the nacelle-wing integration is prone to massive flow separation. To counteract this effect, the engines are often equipped with small vortex generators called strakes. The longitudinal vortices generated by these strakes interact with the boundary layer of the main wing upper surface having a stabilizing effect on it. The stabilizing effect of the vortex/boundary-layer interaction is not fully understood yet. Therefore, a better understanding of the involved physics is crucial to optimize the design of the strake/slat-cut-out/main-wing configuration. The aim of the project is to establish a numerical simulation method to predict and understand the strake-vortex/boundary-layer interaction for an airfoil at a high-lift configuration and at flight Reynolds numbers.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136120/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:ISBN 978-­3­-9816675-­3-­0
Titel:Simulating the interaction of a strake vortex with an aircraft wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Probst, SilviaSilvia.probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Francois, Daniela GiseleDaniela.Francois (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knopp, TobiasTobias.Knopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3161-5353NICHT SPEZIFIZIERT
Landa, TimTechnische Universität Braunschweig, Institut für StrömungsmechanikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2021
Erschienen in:High Performance Computing in Science and Engineering – Garching/Munich 2020
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 120-121
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Bastian, PeterLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kranzlmüller, DieterLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brüchle, HelmutLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brehm, MatthiasLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mathias, GeraldLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Leibniz-Rechenzentrum (LRZ)
ISBN:978-3-9816675-4-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:strake, hybrid RANS/LES, synthetic turbulence, wing-vortex interaction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Probst, Axel
Hinterlegt am:21 Mai 2021 17:07
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:57

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