Söhner, Maximilian (2020) Auslegung und Charakterisierung eines Metallhydridreaktors für die Anwendung zur Temperierung einer luft-gekühlten Brennstoffzelle. Bachelorarbeit, Hochschule Heilbronn.
PDF
- Nur DLR-intern zugänglich
2MB |
Kurzfassung
The present Bachelor thesis deals with the dimensioning and characterization of a new, to be developed, reactor design. This reactor will be filled with metal hydride and investigated for an application as air conditioning system of an air cooled fuel cell. After dimensioning, experiments at various conditions will be performed with the new reactor. The experiments show how different pressures, temperatures and fan power influence the reaction rate and the heating of the air behind the reactor. For comparison, the identical experiments will be performed with another, already existing reactor. The comparison of both reactors shows that the design of the reactor has a strong influence on the heat transfer to the air. The newly developed design is better than the existing one, as with this design higher air temperatures and higher thermal power output can be reached, while the weight is much lower.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/136095/ | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Hochschulschrift (Bachelorarbeit) | ||||||||
Zusätzliche Informationen: | Betreuerin am DLR: Dr. I. Bürger | ||||||||
Titel: | Auslegung und Charakterisierung eines Metallhydridreaktors für die Anwendung zur Temperierung einer luft-gekühlten Brennstoffzelle | ||||||||
Autoren: |
| ||||||||
Datum: | 2020 | ||||||||
Referierte Publikation: | Nein | ||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||
Seitenanzahl: | 66 | ||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||
Stichwörter: | Metallhydrid, Klimatisierung, Brennstoffzelle | ||||||||
Institution: | Hochschule Heilbronn | ||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||
HGF - Programm: | Verkehr | ||||||||
HGF - Programmthema: | Straßenverkehr | ||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Verkehr | ||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | V ST Straßenverkehr | ||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - NGC Antriebssystem und Energiemanagement (alt) | ||||||||
Standort: | Stuttgart | ||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Technische Thermodynamik > Thermische Prozesstechnik | ||||||||
Hinterlegt von: | Bürger, Inga | ||||||||
Hinterlegt am: | 17 Nov 2020 09:45 | ||||||||
Letzte Änderung: | 17 Nov 2020 09:45 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags