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The DLR TuLam project: design of a short and medium range transport aircraft with forward swept NLF wing

Seitz, Arne und Hübner, Andreas-Rene und Risse, Kristof (2020) The DLR TuLam project: design of a short and medium range transport aircraft with forward swept NLF wing. CEAS Aeronautical Journal, 11 (2), Seiten 449-459. Springer. doi: 10.1007/s13272-019-00421-1. ISSN 1869-5582.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: http://link.springer.com/article/10.1007/s13272-019-00421-1

Kurzfassung

In order to further raise the Technology Readiness Level (TRL) of laminar technologies in aircraft design the German Aerospace Center DLR conducted an internal project called TuLam (Toughen up Laminar Technology), which lasted from 2014 to 2017. In the course of the project two technology paths were pursued, namely Natural Laminar Flow (NLF) and Hybrid Laminar Flow Control (HLFC). Within the frame of the NLF path a short and medium range transport aircraft with forward swept laminar wing was designed. The present paper is focused on the aerodynamic design of the forward swept wing in cruise flight. As a special feature in comparison with previous designs of transonic laminar flow wings a trailing edge flap of 10% chord depth is employed to allow for an adaptation of the laminar bucket to off-design conditions. The resulting wing was assessed on overall aircraft level with respect to its fuel reduction potential, whereby the CSR-01 configuration, essentially a re-design of the Airbus A320-200, was used as a reference.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135762/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The DLR TuLam project: design of a short and medium range transport aircraft with forward swept NLF wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Seitz, Arnearne.seitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hübner, Andreas-ReneAndreas.Huebner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-1928-5459NICHT SPEZIFIZIERT
Risse, KristofKristof.Risse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Juni 2020
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:11
DOI:10.1007/s13272-019-00421-1
Seitenbereich:Seiten 449-459
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Henke, Rolfrolf.kenke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hillenherms, CorneliaCornelia.Hillenherms (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dieball, AndreaAndrea.Dieball (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Springer Mechanical Engineering
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Short and medium range transport aircraft · Natural Laminar Flow · Airfoil design · Transonic wing
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Vorstandsbereich Luftfahrtforschung und -technologie > Programmdirektion Luftfahrt
Hinterlegt von: Seitz, Dr.-Ing. Arne
Hinterlegt am:24 Sep 2020 07:26
Letzte Änderung:23 Okt 2023 12:56

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