elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

From free-route air traffic to an adapted dynamic main-flow system

Gerdes, Ingrid und Temme, Annette und Schultz, Michael (2020) From free-route air traffic to an adapted dynamic main-flow system. Transportation Research Part C: Emerging Technologies. Elsevier. doi: 10.1016/j.trc.2020.102633. ISSN 0968-090X.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
5MB

Kurzfassung

Actually, en-route flight traffic is carried out on a system of predefined routes with a low number of intersections between aircraft trajectories to enable the air traffic controllers to control and supervise the traffic especially around these intersections. Consequently, a route system always leads to a low ratio of used to unused airspace. To improve this, the idea of free routing has been developed, where every aircraft uses the direct connection between origin and destination airport generating a traffic distribution which uses nearly every part of the available airspace. As consequence many intersections between flight trajectories arise which is more difficulty to handle for controllers. Our approach presents a compromise between the flexibility of free routing and the easier surveillance for controllers in case of a predefined route-network. For all free routing trajectories the intersections between them are clustered and used as intersection points in a so-called main flow system. With additional processing a system of main-flows is identified and the number of intersections is reduced to an acceptable amount. Tests with two different free routing scenarios delivered promising results. In this paper, the theoretical background and the results are presented. Furthermore, we see our research as an important contribution to the development of future airspaces in the highly dynamic urban environment.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135439/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:From free-route air traffic to an adapted dynamic main-flow system
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gerdes, Ingridingrid.gerdes (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Temme, AnnetteAnnette.Temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8245-3473NICHT SPEZIFIZIERT
Schultz, MichaelMichael.Schultz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4056-8461NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:Transportation Research Part C: Emerging Technologies
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.trc.2020.102633
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTElsevierNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:Part C: Emerging Technologies
ISSN:0968-090X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:free route airspace; free routing; trajectory clustering; main flow system
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Gerdes, Ingrid
Hinterlegt am:07 Jul 2020 09:09
Letzte Änderung:23 Okt 2023 14:33

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.