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Mitigating Wake Turbulence Risk During Final Approach Via Plate Lines

Holzäpfel, Frank und Stephan, Anton und Rotshteyn, Grigory und Körner, Stephan und Wildmann, Norman und Oswald, Lothar und Gerz, Thomas und Borek, Günther und Floh, Alexander und Kern, Christian und Kerschbaum, Markus und Nossal, Roman und Schwarzenbacher, Johannes und Stieber, Martin und Strobel, Martin und Strauss, Lukas und Weiß, Clemens und Kauczok, Sebastian und Schiefer, Christian und Czekala, Harald und Maschwitz, Gerrit und Smalikho, Igor (2020) Mitigating Wake Turbulence Risk During Final Approach Via Plate Lines. In: AIAA Aviation 2020 Forum, Seiten 1-24. AIAA AVIATION Forum, 15.-19. Juni 2020, Virtual Event. doi: 10.2514/6.2020-2835. ISBN 978-162410598-2.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.2514/6.2020-2835

Kurzfassung

To mitigate the risk of wake vortex encounters during final approach, so-called plate lines have been developed. Wake vortices generated by landing aircraft induce secondary vortices at the plates’ surfaces that approach the primary vortices and trigger premature wake vortex decay. Each plate line consists of several upright plates that are installed underneath the approach glide path. While the plate line extends perpendicular to the flight direction, its individual plates are oriented in parallel to the runway centerline. In order to obtain the approval of the authorities for the installation of the plate lines at runway 16 of Vienna International Airport, the plate design had to comply with airport requirements like obstacle clearance, stability, and frangibility. During a six-month campaign wake vortex behavior of about 9,500 landings with and without plates was measured simultaneously by three lidars complemented by a comprehensive suite of meteorological instrumentation. The analysis of over 1000 measured wake vortex evolutions indicates that the plate lines reduce the lifetime of long-lived vortices in a safety corridor along the final approach by 21% to 35% depending on the aircraft type. This corresponds to a reduction of vortex circulation by about 50% for the most relevant ICAO separation (Medium behind Heavy).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135253/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:weitere FP7/H2020-Fördernummer info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/874520
Titel:Mitigating Wake Turbulence Risk During Final Approach Via Plate Lines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rotshteyn, GrigoryDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Körner, StephanDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wildmann, NormanDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oswald, LotharDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerz, ThomasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Borek, GüntherAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Floh, AlexanderAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kern, ChristianAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kerschbaum, MarkusAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nossal, RomanAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarzenbacher, JohannesAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stieber, MartinAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Strobel, MartinAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Strauss, LukasMeteoServe Wetterdienst GmbH, Austro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiß, ClemensMeteoServe Wetterdienst GmbH, Austro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kauczok, SebastianLEONARDO Germany GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schiefer, ChristianLEONARDO Germany GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Czekala, HaraldRPG Radiometer Physics GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maschwitz, GerritRPG Radiometer Physics GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Smalikho, IgorV.E. Zuev Institute of Atmospheric Optics SB RASNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2020
Erschienen in:AIAA Aviation 2020 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2020-2835
Seitenbereich:Seiten 1-24
ISBN:978-162410598-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, plate line, airport, vortex decay
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION Forum
Veranstaltungsort:Virtual Event
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:15.-19. Juni 2020
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Institut für Physik der Atmosphäre > Lidar
Hinterlegt von: Holzäpfel, Dr. habil. Frank
Hinterlegt am:12 Jun 2020 17:02
Letzte Änderung:13 Mär 2022 17:35

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

  • Mitigating Wake Turbulence Risk During Final Approach Via Plate Lines. (deposited 12 Jun 2020 17:02) [Gegenwärtig angezeigt]

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