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Towards Virtual Flight in Realistic Environments: A Hybrid Coupled Simulation Method

Zholtovski, Stefan und Stephan, Anton und Holzäpfel, Frank (2020) Towards Virtual Flight in Realistic Environments: A Hybrid Coupled Simulation Method. AIAA Journal, 58 (3), Seiten 1266-1277. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J058390. ISSN 0001-1452.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.2514/1.J058390

Kurzfassung

The vision of establishing a simulation system for virtual flight in a realistic environment is addressed by the coupling of two separate flow solvers in a bidirectional manner. In the long run, this shall enable (for example) the simulation of a flight through realistic atmospheric turbulence, including the effects on the aircraft and the rollup of trailing vortices and their further development until final decay. A compressible Reynolds-averaged Navier–Stokes (RANS) solver resolves the near field around a vortex generator (a rectangular NACA0012 wing geometry), including its boundary layer. An incompressible large-eddy simulation (LES) solver is used to model the atmosphere around the vortex generator, with its wake footprint in the LES domain being of primary interest. Two validation cases are presented. First, the method is partially validated with data from a wind-tunnel experiment. The second case is a vertical gust-wind simulation, which is compared to an already validated pure RANS approach for calculating the global aerodynamic coefficients given analytically defined atmospheric disturbances. The hybrid method proves to be powerful in cases where large-scale transient atmospheric effects and their interaction with flying aircraft are to be studied.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/134921/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Towards Virtual Flight in Realistic Environments: A Hybrid Coupled Simulation Method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zholtovski, StefanDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2020
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:58
DOI:10.2514/1.J058390
Seitenbereich:Seiten 1266-1277
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, hybrid simulation, code coupling, large eddy simulation, Reynolds averaged Navier-Stokes
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Holzäpfel, Dr. habil. Frank
Hinterlegt am:15 Mai 2020 15:38
Letzte Änderung:24 Okt 2023 14:43

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