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Time-resolved temperature profile measurements in the exhaust of a single sector gas turbine combustor at realistic operating conditions

Greifenstein, Max und Heinze, Johannes und Willert, Christian und Voigt, Lena und Zedda, Marco und Richter, Christoph und Dreizler, Andreas (2020) Time-resolved temperature profile measurements in the exhaust of a single sector gas turbine combustor at realistic operating conditions. Experiments in Fluids, 61, Seite 177. Springer Nature. doi: 10.1007/s00348-020-03011-8. ISSN 0723-4864.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s00348-020-03011-8

Kurzfassung

Records of the time-varying temperature profile at flight relevant operating conditions are acquired at the exit of a combustion chamber fitted with a staged, lean-burn fuel injector using high-speed laser induced fluorescence (LIF) at a sample rate of 10 kHz. Temperatures are estimated from the concentration dependent fluorescence of the hydroxyl (OH) radical under the assumption of local equilibrium. Beyond the time-series analysis, the acquired data is correlated with simultaneously acquired OH chemiluminescence sampled in the primary zone near the fuel injector. These analyses reveal a strong influence from the precessing vortex core, originating in the primary zone, on oscillations in the temperature profiles measured at the exit of the combustor.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/134572/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Time-resolved temperature profile measurements in the exhaust of a single sector gas turbine combustor at realistic operating conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Greifenstein, MaxTU Darmstadthttps://orcid.org/0000-0001-5624-3165NICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, JohannesJohannes.Heinze (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Willert, ChristianChris.Willert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1668-0181NICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, Lenalena.voigt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9011-2855NICHT SPEZIFIZIERT
Zedda, MarcoRolls Royce plc., UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, ChristophRolls Royce Deutschland Ltd Co KGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dreizler, AndreasTU Darmstadthttps://orcid.org/0000-0001-5803-7947NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2020
Erschienen in:Experiments in Fluids
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:61
DOI:10.1007/s00348-020-03011-8
Seitenbereich:Seite 177
Verlag:Springer Nature
ISSN:0723-4864
Status:veröffentlicht
Stichwörter:gas turbine, aeroengine, lean burn fuel injector, highspeed imaging, OH-LIF, temperature, high pressure
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt), L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Willert, Dr.phil. Christian
Hinterlegt am:26 Okt 2020 09:57
Letzte Änderung:12 Mai 2023 13:05

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