elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Is micro-mobility sustainable? An overview of implications for accessibility, air pollution, safety, physical activity and subjective wellbeing

Milakis, Dimitrios und Gebhardt, Laura und Ehebrecht, Daniel und Lenz, Barbara (2020) Is micro-mobility sustainable? An overview of implications for accessibility, air pollution, safety, physical activity and subjective wellbeing. In: Handbook of Sustainable Transport Edward Elgar.

[img] PDF
398kB

Kurzfassung

Micro-mobility (MM) is usually presented as an environmental friendly, flexible and socially inclusive new group of travel modes. This chapter first defines and then explores the social sustainability potential of MM by providing an overview of MM implications for accessibility, air pollution, safety, physical activity and subjective wellbeing. Our results show that MM could enhance accessibility, yet costs, physical ability and technical skills might exclude certain social groups from using such modes. MM modes have no or limited direct CO2 emissions but environmental effects are uncertain if we account for the production of these modes. Road safety could be enhanced due to mutual awareness stimulation, but also compromised due to speed differential between MM and other modes. Physical activity could be increased or reduced depending on whether MM modes are electric or not. Exercising, enjoying the scenery, and having fun could enhance subjective well-being of MM mode users, while perceived safety risk could negatively influence subjective well-being. We conclude that MM sustainability potential should not be automatically assumed and could vary among the different MM modes. We suggest a set of regulatory actions with regards to permission, operation and monitoring of MM systems that could enhance their social sustainability.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/134566/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Is micro-mobility sustainable? An overview of implications for accessibility, air pollution, safety, physical activity and subjective wellbeing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Milakis, DimitriosDimitrios.Milakis (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5220-4206NICHT SPEZIFIZIERT
Gebhardt, LauraLaura.Gebhardt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0167-8481NICHT SPEZIFIZIERT
Ehebrecht, Danieldaniel.ehebrecht (at) geo.hu-berlin.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lenz, Barbarabarbara.lenz (at) dlr.de; barbara.lenz (at) geo.hu-berlin.dehttps://orcid.org/0000-0002-6027-7576NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:Handbook of Sustainable Transport
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Curtis, CareyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Edward Elgar
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Micro-mobility implications, accessibility, air pollution, safety, physical activity, subjective wellbeing
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Transport und Klima (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung
Hinterlegt von: Milakis, Dr. -Ing. Dimitrios
Hinterlegt am:20 Apr 2020 22:53
Letzte Änderung:20 Apr 2020 22:53

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.