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Experimental study of moist air flow in the gap between the aircraft's fuselage and its cabin wall

Westhoff, Andreas und Wagner, Claus (2020) Experimental study of moist air flow in the gap between the aircraft's fuselage and its cabin wall. CEAS Aeronautical Journal, 11, Seiten 591-607. Springer. doi: 10.1007/s13272-020-00440-3. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s13272-020-00440-3

Kurzfassung

We carried out an experimental study on the moisture transfer and the heat transport in warm and humid air flows between the cabin lining and the fuselage skin. The measurements were performed in a rectangular gap channel, representing the space between fuselage and cabin wall. Long-term measurements were performed for three configurations: without insulation, with fibreglass blanket and with melamine resin foam blanket. To simulate realistic flight conditions in a laboratory setup, we applied a concept of scaling. This concept is intended to guarantee similitude between the real flight conditions and the laboratory experiment. The results reveal that without insulation, the moisture transfer rate is much higher compared to the configurations with insulation blankets. With insulation most of the water evaporates during ground conditions and just a small amount is entrapped in the insulation. Without insulation just a small part of the frozen water evaporates on the ground. When comparing the two insulation blankets, it is found that they both have a similar heat transmittance coefficient. However, the condensation rate of the water and the resulting accumulation of water are significant, higher for the fibreglass blanket.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/134049/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental study of moist air flow in the gap between the aircraft's fuselage and its cabin wall
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Westhoff, AndreasAndreas.Westhoff (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-7242-2970NICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Februar 2020
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:11
DOI:10.1007/s13272-020-00440-3
Seitenbereich:Seiten 591-607
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTCEASNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Convective air flow, phase transition, gap flow, aircraft cabin, insulation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Antriebssystem und Energiemanagement (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Westhoff, Andreas
Hinterlegt am:20 Feb 2020 13:15
Letzte Änderung:18 Jul 2023 17:11

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