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Flow Control of Non-Slender Delta Wings by Leading-Edge Modifications

Rein, Martin und Busse, Felix und Edzards, Frank und Haselmeyer, Hartmut und Höhler, Gebhard und Siegel, Lars (2020) Flow Control of Non-Slender Delta Wings by Leading-Edge Modifications. Fluid Dynamics Research, 52 (1), Seiten 1-39. Institute of Physics (IOP) Publishing. doi: 10.1088/1873-7005/ab67d8. ISSN 0169-5983.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1088/1873-7005/ab67d8

Kurzfassung

Different concepts for controlling a non-slender delta wing are considered and compared with each other. The concepts are based on geometrical modifications of the leading edges. The strategy aims at producing an asymmetric distribution of lift due to vortices on the left and right wing half and thus, for example, rolling moments to be used in controlling the model. The effectiveness of different approaches is determined in lowspeed wind tunnel tests both by measuring forces and moments acting on the model and by investigating the flow field around the model by particle image velocimetry and oilflow visualization of skin friction lines. Two approaches are pursued. One is based on static and dynamic actuators acting at the left leading edge. The other uses different combinations of leading edge shapes on the two halves of the model. Finally, the effect of asymmetric boundary layer tripping is briefly considered.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/133334/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Flow Control of Non-Slender Delta Wings by Leading-Edge Modifications
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rein, Martinmartin.rein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2670-2815NICHT SPEZIFIZIERT
Busse, Felixfelixbusse96 (at) web.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Edzards, Frankfrank.edzards (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haselmeyer, Hartmuthartmut.haselmeyer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Höhler, Gebhardgebhard.hoehler (at) arcor.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Siegel, LarsLars.Siegel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5601-3826NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 März 2020
Erschienen in:Fluid Dynamics Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:52
DOI:10.1088/1873-7005/ab67d8
Seitenbereich:Seiten 1-39
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTThe Japan Society of Fluid Mechanics and IOP Publishing LtdNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Institute of Physics (IOP) Publishing
ISSN:0169-5983
Status:veröffentlicht
Stichwörter:delta wing, flow control, stability and control, vortical flow, vortex, leading edge, separation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Rein, Prof.Dr. Martin
Hinterlegt am:08 Jan 2020 13:39
Letzte Änderung:24 Okt 2023 11:41

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