elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Development of a Low-Density Phenolic-Impregnated Fibrous Ablator

Zuber, Christian und Reimer, Thomas und Esser, Burkard und Gülhan, Ali und Herdrich, Georg und Winter, Michael und Biller, Nancy-Jane (2019) Development of a Low-Density Phenolic-Impregnated Fibrous Ablator. International Conference on Flight vehicles, Aerothermodynamics and Re-entry Missions and Engineering (FAR), 2019-09-30 - 2019-10-03, Monopoli, Italien.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 1 Januar 2025
761kB

Kurzfassung

ZURAM® is an ablative carbon-phenolic thermal protection material, developed by the German Aerospace Center (DLR) in cooperation with the Institute of Space Systems (IRS), University of Stuttgart. ZURAM® exhibits a performance comparable to similar low density thermal protection materials. It is based on a rigid, highly porous carbon fibre preform which is filled with a nano-porous matrix derived from a phenolic resin. In the context of the ongoing material development, possibilities to improve the material were investigated with the aim to lower the density at otherwise unchanged or improved performance. Preliminary results indicate that by substituting the carbon preform with a phenolic fibre preform, a significant reduction of the thermal conductivity can be achieved while recession rates are comparable to the ones of standard ZURAM®. The scope of the present work is the development of ZURAM®-K based on phenolic Kynol® fibres. Furthermore results from plasma wind tunnel tests at the DLR facility L2K and L3K, as well as data on the thermal conductivity and heat capacity will be presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/132616/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Development of a Low-Density Phenolic-Impregnated Fibrous Ablator
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zuber, ChristianChristian.Zuber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reimer, ThomasThomas.Reimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Esser, BurkardBurkard.Esser (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gülhan, AliAli.Guelhan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Herdrich, GeorgInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winter, MichaelDepartment of Mechanical Engineering, University of KentuckyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Biller, Nancy-JaneFaculty of Textile & Design, Reutlingen UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Ablation, Recession, Thermal Protection Material (TPM), Thermal Protection System (TPS), Atmospheric Re-entry, Plasma wind tunnel, Transient Plane Source method, Thermal conductivity, Insulation
Veranstaltungstitel:International Conference on Flight vehicles, Aerothermodynamics and Re-entry Missions and Engineering (FAR)
Veranstaltungsort:Monopoli, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2019
Veranstaltungsende:3 Oktober 2019
Veranstalter :European Space Agency
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung, R - keine Zuordnung
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Hinterlegt von: Zuber, Christian
Hinterlegt am:13 Dez 2019 10:39
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:36

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.