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The ERATO Programme: Wind Tunnel Results and Proof of Design for an Aeroacoustically Ouptimized Rotor

Splettstößer, W.R. und van der Wall, Berend G. und Junker, B. und Schultz, K.-J. und Beaumier, P. und Delrieux, Y. und Leconte, P. und Crozier, P. (1999) The ERATO Programme: Wind Tunnel Results and Proof of Design for an Aeroacoustically Ouptimized Rotor. In: Proceedings at the 25th European Rotorcraft Forum, Paper B7. 25th European Rotorcraft Forum, Rom (it), September 1999.

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Kurzfassung

The bilateral ERATO project between ONERA and DLR had the ambitious goal to design, build, and test a quiet model rotor which is fifty percent less noisy in specific descent and level flight conditions than a reference rotor of current technology (the 7AD ONERA-EC rotor), for a helicopter of the 4 to 6 ton class with the constraints of minimum power and vibration level penalties. this cooperative research effort resulted in a novel aeroacoustically optimized rotor blade design, which was built with extensive pressure and strain gauge instrumentation. Both the ERATO and the 7AD rotor have been tested in the S1 Modane-Avrieux (S1MA) wind tunnel (acoustically lined closed test section) at high-speed and in the DNW (open jet anechoic test section) at moderate and low speed to prove compliance with the objectives and to verify the design methodology employed. The results of both test campaigns together with a preliminary analysis, are presented and the noise reduction potential at improved performance of the ERATO rotor in comparison to the reference rotor is demonstrated.The novel quiet rotor features acoustic gains up to 7 dBA at descent flight and up to 13 dBA at high speed level flight. Furthermore, significant rotor performance gains (up to 12%) were found for high speed level flight, but limited to moderate blade loadings. In summary, the high quality experimental results globally verify the quiet rotor design methodology applied.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/13217/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1999,
Titel:The ERATO Programme: Wind Tunnel Results and Proof of Design for an Aeroacoustically Ouptimized Rotor
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Splettstößer, W.R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Wall, Berend G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Junker, B.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schultz, K.-J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beaumier, P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delrieux, Y.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leconte, P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Crozier, P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:Proceedings at the 25th European Rotorcraft Forum, Paper B7
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:BVI noise reduction, aeroacoustic rotor optimization
Veranstaltungstitel:25th European Rotorcraft Forum, Rom (it), September 1999
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Drehflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: Grant, Claudia
Hinterlegt am:01 Dez 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:08

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