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Aeroacoustic Assessment of Wind Turbine Blade Tips

Herr, Michaela und Rohardt, Claas-Hinrik und Faßmann, Benjamin und Pereira Gomes, Jorge Miquel (2019) Aeroacoustic Assessment of Wind Turbine Blade Tips. In: 8th International Conference on Wind Turbine Noise, Seiten 1-21. 8th International Conference on Wind Turbine Noise, 12.-14. Juni 2019, Lissabon, Portugal.

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Offizielle URL: https://www.windturbinenoise.eu/content/conferences/8-wind-turbine-noise-2019/downloads/

Kurzfassung

The trend to large wind turbines with increased blade diameters requires efficient noise reduction to increase public acceptance and to avoid further limitations in land use or shut-down times during night. Within the German national wind energy project BELARWEA improved methods to support the design of both, aerodynamically efficient and low-noise, wind turbine rotors are developed and validated. Aeroacoustically driven 2D profile design, 3D winglet design and 2D/3D CFD and CAA analysis are supplemented by the transfer of passive noise reduction technologies from aerospace applications to wind turbine blades. Experimental demonstration and tool validation is provided in systematic evaluation steps, (i) at 2D blade sections in the Acoustic Wind-Tunnel Braunschweig (AWB) of DLR, and (ii) at 3D blade tips in the larger acoustic facility DNW-NWB, operated by the German-Dutch Wind Tunnels foundation. The current paper provides a general overview of the DNW-NWB experiments and available validation data. Beyond this, the focus is set on the aeroacoustic evaluation of a new profile contour RoH-W-18%c37 (vs. NACA 64-618 reference profile) in the 2D as well as 3D test environments. The DNW-NWB tests were conducted on two 1:6 blade tip models in both the closed (3.25 m x 2.80 m) and ¾-open wind-tunnel test sections. Numerical results from a largely non-empirical hybrid CFD/CAA airfoil noise prediction approach, as applied during the profile design process, show excellent agreement with the finally measured 2-4 dB reduction of maximum sound pressure levels.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/131996/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aeroacoustic Assessment of Wind Turbine Blade Tips
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Herr, MichaelaMichaela.Herr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-7275-7078154899497
Rohardt, Claas-HinrikClaas-Hinrik.Rohardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Faßmann, BenjaminBenjamin.Fassmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pereira Gomes, Jorge MiquelJorge.Gomes (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2019
Erschienen in:8th International Conference on Wind Turbine Noise
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-21
Name der Reihe:WTN Paper
Status:veröffentlicht
Stichwörter:noise reduction technologies, trailing-edge noise, noise reduction, numerical predictions, validation experiments, wind turbine noise, low-noise profile design, brushes
Veranstaltungstitel:8th International Conference on Wind Turbine Noise
Veranstaltungsort:Lissabon, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:12.-14. Juni 2019
Veranstalter :INCE Europe
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Erneuerbare Energie
HGF - Programmthema:Windenergie
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SW - Solar- und Windenergie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Windenergie (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Herr, Dr. Michaela
Hinterlegt am:09 Dez 2019 15:08
Letzte Änderung:07 Mär 2024 18:58

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