elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The SmartRaCon Concept for advanced train control systems

Meyer zu Hörste, Michael und Hainz, Svenja und Berbineau, Marion und Marais, Juliette und Masson, Emilie und Mendizabal, Jaizki und Hutchinson, Michael (2019) The SmartRaCon Concept for advanced train control systems. WCRR 2019, 2019-10-28 - 2019-11-01, Tokio, Japan.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Innovative technologies enable new approaches for train control, command and signaling systems. E.g. digitalization and automation lead to completely new concepts. The partner RAILENIUM, NSL, CEIT and DLR have founded the consortium Smart Rail Control (SmartRaCon) to develop new concepts, approachs and technologies for the train control, command and signaling systems of the future. In this contribution the developments in the areas of communication, localization and train integrity will be discussed. For the communication the next generation of mobile radio 5G is in the focus with the capability to support software defined networks and radio as well as virtualization potentials. For localization and train integrity supervision algorithms for the fusion of sensor data and digital maps are the key elements. E.g. Global Navigation Satellite Systems (GNSS) together with complementary sensors can be used to achieve a safe and reliable localization. This concept again can serve as a core of a end-of-train device for train integrity monitoring. Further elements like the traffic management or moving block as well as procedural aspects like simulation-based testing are subject of the SmartRaCon concepts and are related to the issues discussed here. The architectural concept to integrate all those elements is based on the idea to use components and software common-off-the-shelf (COTS) and to integrate them into a railway network in a modular way.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/131925/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:The SmartRaCon Concept for advanced train control systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Meyer zu Hörste, MichaelMichael.MeyerzuHoerste (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1868-2367NICHT SPEZIFIZIERT
Hainz, SvenjaSvenja.Hainz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berbineau, MarionIFSTTARNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marais, JulietteIFSTTARNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Masson, EmilieRAILENIUMNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mendizabal, JaizkiCEITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hutchinson, MichaelNSLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 Oktober 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ERTMS, ETCS, Train Control, Communication, Localization
Veranstaltungstitel:WCRR 2019
Veranstaltungsort:Tokio, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:28 Oktober 2019
Veranstaltungsende:1 November 2019
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Digitalisierung und Automatisierung des Bahnsystems (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Bewertung des Verkehrs
Institut für Verkehrssystemtechnik > Bahnsysteme
Hinterlegt von: Hainz, Svenja
Hinterlegt am:10 Dez 2019 12:31
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:35

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.