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Aerodynamics and Aeroacoustics of Helicopter Main-Rotor/Tail-Rotor Interaction

Ahmed, S.R. und Yin, J. (1999) Aerodynamics and Aeroacoustics of Helicopter Main-Rotor/Tail-Rotor Interaction. 5th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, Bellevue (usa), 10.-12.05.1999.

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Kurzfassung

Preliminary results from an ongoing effort to model the interaction aerodynamics and aeroacoustics of main- and tail rotor of a helicopter in subsonic flow are presented. The configurations studied are a) a two-blade main- and tail rotor in hover, and b) a four-blade main- and a two-blade tail rotor in climb flight. The numerical approach consists of computing the unsteady pressure on the main- and tail rotor blade surface with a 3-D unsteady free wake panel method and using this as input to a Ffowcs Williams Hawkings equation based aeroacoustic code to evaluate the noise characteristics. Parameters varied for the hover configuration are the lateral spacing between the main- and tail rotor axis and the sense of tail rotor rotation. Main rotor interaction effects a significant change in the noise directivity pattern and noise level of the tail rotor. Tail rotor contribution to the total noise dominates during the climb flight.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/13155/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1999,
Titel:Aerodynamics and Aeroacoustics of Helicopter Main-Rotor/Tail-Rotor Interaction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ahmed, S.R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yin, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Main-Rotor/Tail-Rotor Interaction, Aerodynamics, Aeroacoustics
Veranstaltungstitel:5th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, Bellevue (usa), 10.-12.05.1999
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Drehflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:02

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