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Configurational Aspects of a Circulation Controlled High-Lift System for a Mediurn-Haul Transport Aircraft

Keller, Dennis und Rudnik, Ralf (2019) Configurational Aspects of a Circulation Controlled High-Lift System for a Mediurn-Haul Transport Aircraft. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2019, 2019-09-30 - 2019-10-02, Darmstadt, Germany.

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Kurzfassung

Configurational aspects concerning the aerodynamics of a high-lift system with circulation control are investigated based on numerical investigations of two transport aircraft concepts. The two investigated concepts mainly differ in their engine type and position, vertical wing position, and wing sweep. The comparison of the two concepts indicate that all three aspects have a notable influence on the lift generation in landing configuration. A high wing position as well as an engine mounted in front of the main wing are both more favorable than a low wing position and an engine located behind the main wing in landing configuration. The wing sweep affects the lift generation as well as the stall behavior. The wing stall of the configuration with high positive wing sweep occurs due to flow separation in the outboard region, whereas the main wing of the configuration with low positive wing sweep stalls due to flow separation in the inboard region. The concept with engines mounted above the main wing trailing edge was furthermore investigated for intake flow distortion. While the landing configuration is uncritical concerning this matter, the take-off configuration reveals increasingly distorted intake flow with rising angle of attack.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/131284/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Configurational Aspects of a Circulation Controlled High-Lift System for a Mediurn-Haul Transport Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1471-9433NICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, High-Lift, Circulation Control, RANS, STOL, Propeller
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2019
Veranstaltungsort:Darmstadt, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2019
Veranstaltungsende:2 Oktober 2019
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:06 Dez 2019 09:57
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:34

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