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NUMERICAL POSITION OPTIMIZATION OF AN OVER-THE-WING MOUNTED ENGINE INSTALLATION

Lange, Fabian und Rudnik, Ralf (2019) NUMERICAL POSITION OPTIMIZATION OF AN OVER-THE-WING MOUNTED ENGINE INSTALLATION. In: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2019. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2019, 30.9.-02.10.2019, Darmstadt, Deutschland. (eingereichter Beitrag)

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Kurzfassung

The Collaborative Research Center 880 is investigating different technologies and configurative variants for the purpose of short take-off and landing (STOL) capabilities, ranging from high-lift systems with Coanda flaps to unusual but potentially more efficient engine arrangements. The present study focuses on the reference configuration 3 (REF3). This configuration is characterized by an UHBR over-the-wing nacelle (OWN) located above the wing trailing edge. Starting from the wing/body configuration the installation effects of the OWN were investigated. A fully automatized surrogate based optimization was used to evaluate the impact of an engine position variation in vertical and horizontal direction to observe fundamental aerodynamic interactions between wing and OWN in cruise flight conditions. Due to the presence of OWN and pylon, a distinct disturbance on the wing upper surface could be observed leading to significant interference effects. Nevertheless, the overall cruise drag of REF3 could be improved by 37 drag counts or nearly 11% due to the position optimization.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/131023/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:NUMERICAL POSITION OPTIMIZATION OF AN OVER-THE-WING MOUNTED ENGINE INSTALLATION
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lange, FabianFabian.Lange (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5854-2345NICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:eingereichter Beitrag
Stichwörter:SFB880, OWN, Optimization
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2019
Veranstaltungsort:Darmstadt, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:30.9.-02.10.2019
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Lange, Fabian
Hinterlegt am:03 Dez 2019 14:35
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:43

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