elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Design and validation of a numerical high aspect ratio aeroelastic wind tunnel model (HMAE1)

Timmermans, H.S. und van Tongeren, J.H. und Geurts, E.G.M. und Marques, R.F.A. und Correa, M.S. und Waitz, Stefan (2019) Design and validation of a numerical high aspect ratio aeroelastic wind tunnel model (HMAE1). In: International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics 2019, IFASD 2019. IFASD 2019 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, 10.-13. Jun. 2019, Savannah, GA (USA).

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Abstract: The aircraft manufacturer Embraer, the German Aerospace Center (DLR), the Netherlands Aerospace Centre (NLR) and German-Dutch Wind Tunnels (DNW) have tested an innovative highly flexible wing within an aeroelastic wind tunnel experiment in the transonic regime. The HMAE1 project was initiated by Embraer to test its numerical predictions for wing flutter under excessive wing deformations in the transonic regime. A highly elastic fiberglass wing-body pylon nacelle wind tunnel model, which is able to deform extensively, was constructed for the experiment. The model was instrumented with a large number of pressure orifices, strain gauges, stereo pattern recognition markers and accelerometers. The wing was tested from M = 0.4 to M = 0.9 for different angles of attack and stagnation pressure. The HMAE1 model was tested in two different test campaigns in which the Mach number was increased. This paper will focus on the first test campaign of the HMAE1 project in which the windtunnel model is tested up to M = 0.7 and will describe the development of the physical numerical structural dynamic MSC Nastran model representing the manufactured windtunnel model in order to perform numerical aeroelastic analyses.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130954/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design and validation of a numerical high aspect ratio aeroelastic wind tunnel model (HMAE1)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Timmermans, H.S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van Tongeren, J.H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geurts, E.G.M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marques, R.F.A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Correa, M.S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Waitz, StefanStefan.Waitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics 2019, IFASD 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aeroelasticity, structural dynamics, windtunnel testing, finite element modelling
Veranstaltungstitel:IFASD 2019 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics
Veranstaltungsort:Savannah, GA (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:10.-13. Jun. 2019
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Waitz, Dr.-Ing. Stefan
Hinterlegt am:06 Jan 2020 16:24
Letzte Änderung:23 Feb 2022 13:26

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.