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MULTI-DISCIPLINARY TOOL COUPLING FOR THE DETERMINATION OF TURBOFAN TRANSIENTS DURING PRELIMINARY DESIGN

Vieweg, Maximilian und Wolters, Florian und Reitenbach, Stanislaus und Hollmann, Carsten und Becker, Richard-Gregor (2019) MULTI-DISCIPLINARY TOOL COUPLING FOR THE DETERMINATION OF TURBOFAN TRANSIENTS DURING PRELIMINARY DESIGN. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo. Proceedings of the ASME Turbo Expo. ASME Turbo Expo 2019, 2019-06-17 - 2019-06-21, Phoenix, USA. doi: 10.1115/GT2019-91402.

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Kurzfassung

Over the past decades of preliminary aero-engine design a great effort has been invested in increasing steady-state efficiency to reduce missions fuel burn and thus CO2 emissions. Whilst pushing the performance cycle further to its limits previously minor deemed processes such as the transient behavior become more important because engines stability must still be granted for. It is therefore beneficial to integrate transient performance early into the overall aero-engine design tool chain to be able to predict the dynamic behavior from the beginning. This paper presents a methodology to couple predesign and transient performance simulation in order to get a more holistic picture of aero-engines early in the design process. This procedure entails extensive amount of data transfer throughout multi-disciplinary tools with different fidelity levels. This task is tackled using DLRs virtual engine platform GTlab (Gas Turbine Laboratory), which provides a geometric data model with abstract description of predesign components and standardized interfaces for data exchange. In order to demonstrate the proposed methodology a performance model of a turbofan similar to the V2500 aero-engine is used. For that purpose, a performance cycle is established providing boundary conditions for the preliminary aerodynamic engine design. The designed components provide necessary input data for the subsequent transient certification maneuver. Eventually, parametric studies are conducted to show the impact of design variations on transient data such as the minimum surge margin and minimum tip clearance as well as on preliminary engine design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130871/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:MULTI-DISCIPLINARY TOOL COUPLING FOR THE DETERMINATION OF TURBOFAN TRANSIENTS DURING PRELIMINARY DESIGN
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vieweg, MaximilianMaximilian.Vieweg (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolters, FlorianFlorian.Wolters (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reitenbach, StanislausStanislaus.Reitenbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hollmann, Carstencarsten.hollmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Becker, Richard-GregorRichard-Gregor.Becker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2019
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2019-91402
Verlag:Proceedings of the ASME Turbo Expo
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transient Performance Instationär Heat Soakage Wärmeübertragung V2500
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2019
Veranstaltungsort:Phoenix, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2019
Veranstaltungsende:21 Juni 2019
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Vieweg, Maximilian
Hinterlegt am:19 Dez 2019 14:26
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:34

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