elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Choosing an Adequate Test to Determine Fitness for Air Travel in Obese Individuals

Rooney, D. und Herkenrath, S. und Priegnitz, C. und Putzke, M. und Treml, M. und Wenzel, J. und Aeschbach, D. und Randerath, W. (2019) Choosing an Adequate Test to Determine Fitness for Air Travel in Obese Individuals. Chest, 156 (5), Seiten 926-932. Elsevier. doi: 10.1016/j.chest.2019.07.022. ISSN 0012-3692.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
586kB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0012369219314503?via%3Dihub

Kurzfassung

BACKGROUND: Air travel is physically demanding and, because obesity is rising, physicians increasingly need to assess whether such patients can fly safely. Our aim was to compare the diagnostic accuracy of two routinely used exercise tests, 50-m walk test and 6-min walk test, and hypoxic challenge testing (HCT) in obese individuals. We further explored the diagnostic potential of perceived dyspnea as measured with the Borg scale because this is often recorded subsequent to walking tests. METHODS: In this prospective study, we examined 21 obese participants (10 women, age 51 +/- 15 [mean +/- SD], BMI 36 +/- 5 kg/m(2)). The most prevalent comorbidity was COPD (n = 11). The reference standard for in-flight hypoxia, defined as oxygen saturation below 90%, was established in an altitude chamber. Diagnostic accuracy of each index test was estimated by area under the receiver operating characteristic curve (AUC). RESULTS: Of the 21 participants, 13 (9 with COPD) were identified with in-flight hypoxia. HCT was the only test separating the reference groups significantly with AUC 0.87 (95% CI, 0.62-0.96). Neither of the walking tests predicted noticeably above chance level: 50 m walk test had an AUC of 0.63 (0.36-0.84) and 6MWT had an AUC of 0.64 (0.35-0.86). We further observed good prognostic ability of subjective dyspnea assessment when recorded after 6MWT with an AUC of 0.80 (0.55-0.93). CONCLUSIONS: In-flight hypoxia in obese individuals can be predicted by HCT but not by simple walking tests.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130490/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Choosing an Adequate Test to Determine Fitness for Air Travel in Obese Individuals
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rooney, D.daniel.rooney (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2966-9483NICHT SPEZIFIZIERT
Herkenrath, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Priegnitz, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Putzke, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Treml, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wenzel, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, D.daniel.aeschbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Randerath, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:Chest
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:156
DOI:10.1016/j.chest.2019.07.022
Seitenbereich:Seiten 926-932
Verlag:Elsevier
ISSN:0012-3692
Status:veröffentlicht
Stichwörter:air travel, hypoxic challenge test, obesity, walk test
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Schlaf und Humanfaktoren
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:21 Nov 2019 14:47
Letzte Änderung:03 Nov 2023 09:15

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.