elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Cardiovascular parameters for mental workload detection of air traffic controllers

Radüntz, Thea und Mühlhausen, Thorsten und Fürstenau, Norbert und Cheladze, Emilia und Meffert, B. (2019) Cardiovascular parameters for mental workload detection of air traffic controllers. In: Advances in Intelligent Systems, 903, Seiten 789-794. Springer Verlag. 2nd International Conference on Intelligent Human Systems Integration (IHSI 2019), 07.-10. Feb. 2019, San Diego, California, USA. doi: 10.1007/978-3-030-11051-2_120. ISBN 978-3-030-11050-5. ISSN 2194-5357.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-11051-2

Kurzfassung

In our study, we focused on air traffic controller’s working position for arrival management. Our aim was to evaluate cardiovascular parameters regarding their ability to distinguish between conditions with different traffic volumes and between conditions with and without the occurrence of an extraordinary event. Our sample consisted of 21 subjects. During an interactive simulation, we varied the load situations with two independent variables: the traffic volume and the occurrence of a priority-flight request. Dependent variables for registering mental workload were cardiovascular parameters, i.e., the heart rate, relative low-frequency and high-frequency band powers, and bandpower ratio of the low- and high-frequency bands. Heart rate was the only parameter able to differentiate significantly between simulations with minimal and high air-traffic volume, while the effect of the priority-flight request remained doubtful. No significant interaction between traffic volume and priority request could be identified for any of the cardiovascular parameters

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130443/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Cardiovascular parameters for mental workload detection of air traffic controllers
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Radüntz, Thearaduentz.thea (at) baua.bund.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mühlhausen, ThorstenThorsten.Muehlhausen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5901-7275NICHT SPEZIFIZIERT
Fürstenau, NorbertNorbert.Fuerstenau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cheladze, Emiliacheladze.emilia (at) baua.bund.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meffert, B.Humboldt Universität, BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2019
Erschienen in:Advances in Intelligent Systems
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:903
DOI:10.1007/978-3-030-11051-2_120
Seitenbereich:Seiten 789-794
Verlag:Springer Verlag
Name der Reihe:Advances in Intelligent Systems (ISI)
ISSN:2194-5357
ISBN:978-3-030-11050-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Mental workload � Heart rate � Heart rate variability Signal processing � Air traffic controllers
Veranstaltungstitel:2nd International Conference on Intelligent Human Systems Integration (IHSI 2019)
Veranstaltungsort:San Diego, California, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:07.-10. Feb. 2019
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > ATM-Simulation
Hinterlegt von: Mühlhausen, Dr.-Ing. Thorsten
Hinterlegt am:15 Nov 2019 09:40
Letzte Änderung:11 Jul 2023 12:24

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.