elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

A Modelling Approach of Variable Geometry for Low Pressure Ratio Fans

Kavvalos, Mavroudis D. und Zaho, Xin und Schnell, Rainer und Aslanidou, Ioanna und Kalfas, Anestis I. und Kyprianidis, Konstantinos (2019) A Modelling Approach of Variable Geometry for Low Pressure Ratio Fans. Internation Society for Air Breathing Engine - ISABE Conference 2019, 2019-09-22 - 2019-09-27, Cynberra, Australien.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This paper presents the development and application of a modelling approach of variable geometry concepts for low pressure ratio fans; namely Variable Area Nozzle and Variable Pitch Fan. An enhanced approach for Outlet Guide Vane pressure loss predictions and an aerothermodynamic analysis of variable pitch concept are developed and integrated into a multi-disciplinary conceptual engine design framework. A streamline curvature algorithm is deployed for the derivation of the off-design fan performance map, alleviating scaling issues from higher pressure ratio fan designs. Correction deltas are derived through the variable pitch analysis for calculating the re-shaped off-design fan performance map. The aforementioned variable geometry concepts are evaluated in terms of surge margin at engine and aircraft level for a low pressure ratio aft-fan of a hybrid-electric configuration. Performance assessments carried out suggest that a +8° closing of fan blade cascades leads to a 33% surge margin improvement (with reference being the surge margin without variable geometry) compared to a 25% improvement achieved by +20% opening the nozzle area at EOR take-off conditions. Although weight and complexity implications of variable geometry are not considered, the integrated modelling approach is shown to be able to assess and compare such novel engine technologies for low pressure ratio fans in terms of operability

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130428/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Modelling Approach of Variable Geometry for Low Pressure Ratio Fans
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kavvalos, Mavroudis D.Mälardalen University, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zaho, XinMälardalen University, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnell, RainerRainer.Schnell (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aslanidou, IoannaMälardalen University, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kalfas, Anestis I.Aristotle University of ThessalonikiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kyprianidis, KonstantinosMälardalen University, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 September 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Low Pressure Ratio Fan; Variable Area Nozzle; Variable Pitch Fan; Conceptual Design; Engine Performance
Veranstaltungstitel:Internation Society for Air Breathing Engine - ISABE Conference 2019
Veranstaltungsort:Cynberra, Australien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 September 2019
Veranstaltungsende:27 September 2019
Veranstalter :Internation Society for Air Breathing Engine - ISABE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt), L - Konzepte und Integration (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Schnell, Dr.-Ing. Rainer
Hinterlegt am:18 Nov 2019 12:29
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:33

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.