elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Concave Bump for Impinging-Shock Control in Supersonic Flows

Schülein, Erich und Schnepf, Christian und Weiss, Sebastian (2022) Concave Bump for Impinging-Shock Control in Supersonic Flows. AIAA Journal, 60 (5), Seiten 2749-2766. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J060799. ISSN 0001-1452.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
4MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/full/10.2514/1.J060799

Kurzfassung

In the present study, a novel concave bump for impinging-shock control in two-dimensional supersonic flows is investigated. An analytical method for preliminary bump design based on a generalized shape of a shock-canceling bump has been developed and verified numerically. An extensive proof-of-concept study was performed at a freestream Mach number ranging from 2.5 to 5.0 for shock-generator angles varying from 6 to 12 degrees. It could be demonstrated that a concave bump designed for a given flow-deflection angle is capable of significantly reducing the size of the separation bubble as well as the total pressure losses throughout the Mach number range investigated. The achievable gains depend on the Mach number, the flow-deflection angle, and the relative impingement position of the incident shock front on the bump. The highest values of separation-length reduction (up to 100%), momentum thickness reduction (up to 31%), and pressure recovery factor increase (up to 33%) were obtained at the optimum shock impingement position for the largest deflection angle studied. The concave bump is less effective, and in some cases even disadvantageous, when the incident shock wave does not optimally strike the bump crest.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130030/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:eISSN 1533-385X
Titel:Concave Bump for Impinging-Shock Control in Supersonic Flows
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schülein, ErichErich.Schuelein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1125-8504NICHT SPEZIFIZIERT
Schnepf, ChristianChristian.Schnepf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, SebastianSebastian.Weiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Januar 2022
Erschienen in:AIAA Journal
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:60
DOI:10.2514/1.J060799
Seitenbereich:Seiten 2749-2766
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Supersonic flow, Separation control, Shock wave-boundary layer interaction, CFD, Experiment
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Wirkung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Schülein, Dr.rer.nat. Erich
Hinterlegt am:17 Jan 2022 10:15
Letzte Änderung:02 Jun 2022 11:47

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.