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Estimating impact of autonomous driving on value of travel time savings for long-distance trips using revealed and stated preference methods

Kolarova, Viktoriya und Steck, Felix (2019) Estimating impact of autonomous driving on value of travel time savings for long-distance trips using revealed and stated preference methods. In: Mapping the Travel Behavior Genome. The Role of disruptive technologies, automation, and experimentation. Elsevier. ISBN 9780128173404.

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Kurzfassung

Autonomous driving might change the value of travel time savings (VTTS) since it potentially enables alternate time use and increases comfort. Riding autonomously on long-distance trips can be an attractive use case, since long-distance driving is often felt as an exhausting/tedious task. Simultaneously, while first empirical insights on impact of automation on VTTS for daily trips are available, there is a lack of studies addressing long-distance travel. In order to close this gap, we have estimated potential changes in VTTS and mode choices for long-distance trips resulting from availability of autonomous vehicles using stated-choice experiments and estimating a mixed logit model. A reduction of VTTS by 22% is found for riding autonomously compared to driving manually. This contribution underlines the impact of vehicle automation on long-distance related mode choices, discusses its implications and provides empirical base and input for travel demand modelling.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129740/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Estimating impact of autonomous driving on value of travel time savings for long-distance trips using revealed and stated preference methods
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kolarova, ViktoriyaViktoriya.Kolarova (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4365-5528NICHT SPEZIFIZIERT
Steck, FelixFelix.Steck (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 November 2019
Erschienen in:Mapping the Travel Behavior Genome. The Role of disruptive technologies, automation, and experimentation.
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Goulias, K.G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Davis, A.W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISBN:9780128173404
Status:veröffentlicht
Stichwörter:value of travel time savings, autonomous driving, autonomous vehicles, long-distance trips, stated preference, mode choices
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Energie und Verkehr (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung
Institut für Verkehrsforschung > Personenverkehr
Hinterlegt von: Kolarova, Viktoriya
Hinterlegt am:10 Dez 2019 11:36
Letzte Änderung:10 Dez 2019 11:36

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