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Skin friction on a NACA0015 profile in the wake of a marine propeller

Miozzi, Massimo und Dubbioso, Giulio und Muscari, Roberto und Costantini, Marco (2019) Skin friction on a NACA0015 profile in the wake of a marine propeller. In: Proceedings of the 6th International Conference on Advanced Model Measurement Technology for The Maritime Industry (1B-2), 1 - 9. Hydro-Testing Forum. 6th International Conference on Advanced Model Measurement Technology for The Maritime Industry, 2019-10-09 - 2019-10-11, Rom, Italien.

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Offizielle URL: https://www.amt19.com/conference-programme

Kurzfassung

We report about the feasibility to experimentally characterize the interaction between a propeller and a hydrofoil model at incidence in its wake by using a temperature-sensitive paint. The experiments were conducted in a cavitation water tunnel at a freestream speed of 3.4 m/s and at a propeller rotational speed of 17 rps for two model angles of attack (4° and 8°). Time-resolved maps of the temperature evolution on both suction and pressure sides of the model obtained by means of the temperature-sensitive paint allow to take advantage of the direct link between friction velocity and celerity of propagation of temperature disturbances. By minimizing the dissimilarity between the observed propagation and that of the ideal wave suggested by the Taylor hypothesis, a quantitative estimation of the friction velocity vector field is gained. Detached eddy simulations are also conducted for the examined problem in the case of a model angle of attack of 4°, providing numerical data that are compared with the experimental results. The analysis of time-averaged results unveil the existence of laminar separation bubbles, stretched and folded according to the constructive / destructive coupling of the pressure fields induced by the hydrofoil incidence and by the propeller streamtube.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129727/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Paper 1B-2, Session 1B
Titel:Skin friction on a NACA0015 profile in the wake of a marine propeller
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Miozzi, MassimoMassimo.Miozzi (at) cnr.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dubbioso, GiulioGiulio.Dubbioso (at) cnr.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Muscari, RobertoRoberto.Muscari (at) cnr.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costantini, Marcomarco.costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2019
Erschienen in:Proceedings of the 6th International Conference on Advanced Model Measurement Technology for The Maritime Industry
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:1 - 9
Verlag:Hydro-Testing Forum
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Temperature-Sensitive Paint; Propeller; Boundary Layer; Skin Friction; Laminar Separation Bubble
Veranstaltungstitel:6th International Conference on Advanced Model Measurement Technology for The Maritime Industry
Veranstaltungsort:Rom, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 Oktober 2019
Veranstaltungsende:11 Oktober 2019
Veranstalter :Hydro-Testing Forum
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:AS-EXV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:23 Okt 2019 15:27
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:33

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