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Bump-Induced Transition in Compressible High Reynolds Number Flow: Experimental Results and Correlation with Linear Stability Analysis

Costantini, Marco und Hein, Stefan und Risius, Steffen und Koch, Stefan und Klein, Christian (2022) Bump-Induced Transition in Compressible High Reynolds Number Flow: Experimental Results and Correlation with Linear Stability Analysis. In: IUTAM Laminar-Turbulent Transition: 9th IUTAM Symposium, 38, 159- 169. Springer Science and Business Media B.V.. IUTAM Symposium on Laminar-Turbulent Transition 2019, 2019-09-02 - 2019-09-06, London, UK. doi: 10.1007/978-3-030-67902-6_13. ISBN 978-3-030-67902-6. ISSN 1875-3507.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-67902-6_13

Kurzfassung

The effect of surface bumps on boundary-layer transition was systematically studied in this joint experimental and numerical work in combination with the influence of variations in streamwise (global) pressure gradient, freestream Mach number (up to 0.77) and chord Reynolds number (up to 10 · 106). The experiments were conducted in a (quasi-) two-dimensional flow in the Cryogenic Ludwieg-Tube Göttingen. Quasi-two-dimensional bumps, with a sinusoidal shape in the streamwise direction, fixed length and three different heights, were installed on a two-dimensional flat-plate model. The model was equipped with temperature-sensitive paint and pressure taps for the measurement of surface temperature and pressure distributions, respectively, which also served as inputs for laminar boundary-layer computations. The linear instability characteristics of the boundary layer were analyzed by both compressible local stability theory and parabolized stability equations. For the case of the small bump, over which the boundary layer did not undergo separation, the N-factors of Tollmien-Schlichting waves from local stability theory were also correlated with the experimental transition locations. This enabled to study the dependency of the transition N-factor on Mach number, Reynolds number and global pressure gradient in the presence of the bump.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129697/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Zusätzliche Informationen:Hardcover ISBN 978-3-030-67901-9 Softcover ISBN 978-3-030-67904-0 eBook ISBN 978-3-030-67902-6 Series ISSN 1875-3507 Series E-ISSN 1875-3493
Titel:Bump-Induced Transition in Compressible High Reynolds Number Flow: Experimental Results and Correlation with Linear Stability Analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Costantini, MarcoMarco.Costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199134173787
Hein, Stefanstefan.hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Risius, Steffensteffen.risius (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5530-9609NICHT SPEZIFIZIERT
Koch, StefanStefan.Koch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922153078390
Datum:2022
Erschienen in:IUTAM Laminar-Turbulent Transition: 9th IUTAM Symposium
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:38
DOI:10.1007/978-3-030-67902-6_13
Seitenbereich:159- 169
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Sherwin, SpencerImperial College London, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmid, PeterImperial College London, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wu, XuesongImperial College London, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Science and Business Media B.V.
Name der Reihe:IUTAM Book Series
ISSN:1875-3507
ISBN:978-3-030-67902-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Bump, Transition, Temperature-Sensitive Paint, Boundary Layer
Veranstaltungstitel:IUTAM Symposium on Laminar-Turbulent Transition 2019
Veranstaltungsort:London, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 September 2019
Veranstaltungsende:6 September 2019
Veranstalter :International Union of Theoretical and Applied Mechanics
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:AS-EXV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:22 Okt 2019 17:43
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:33

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