elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Towards Aerodynamically Optimized Freight Wagons: An Experimental Study on Container Designs

Öngüner, Emir und Henning, Arne und Fey, Uwe und Wagner, Claus (2020) Towards Aerodynamically Optimized Freight Wagons: An Experimental Study on Container Designs. In: 21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 142, Seiten 437-446. Springer Nature. 21. STAB/DGLR Symposium 2018, 6.-7. November 2018, Darmstadt. doi: 10.1007/978-3-030-25253-3_42. ISBN 978-3-030-25252-6. ISSN 1612-2909.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-25253-3_42

Kurzfassung

The aerodynamic drag of a freight train can account for up to 80% of the total resistance at a speed of 115 km/h. This resistance thus contributes significantly to the energy consumption in rail freight transport. In view of the goal of transporting goods by rail at a speed of more than 160 km/h in the future, it is important to improve the aerodynamics of the freight car and of the entire train. There is great potential for aerodynamic optimization in the case of freight cars, which have hardly undergone any modernization or fundamental redevelopment in the last 100 years. As part of the FR8RAIL project within the framework of the EU joint undertaking Shift2Rail, an innovative freight wagon was developed and different strategies for aerodynamic optimization have been evaluated in wind tunnel experiments which mainly included different exterior design configurations of containers. The experimental results show that various extension designs on the rear surface of freight containers may lead to a certain drag reduction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129614/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Print ISBN 978-3-030-25252-6 Online ISBN 978-3-030-25253-3 ISSN-electronic 1860-0824
Titel:Towards Aerodynamically Optimized Freight Wagons: An Experimental Study on Container Designs
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Öngüner, EmirEmir.Oenguener (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henning, Arnearne.henning (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2806-8213NICHT SPEZIFIZIERT
Fey, UweUwe.Fey (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:142
DOI:10.1007/978-3-030-25253-3_42
Seitenbereich:Seiten 437-446
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, Andreasandreas.dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Tropea, CameronFachgebiet Strömungslehre und Aerodynamik, TU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlic, SuadTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-25252-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:railway aerodynamics, wind tunnel measurements
Veranstaltungstitel:21. STAB/DGLR Symposium 2018
Veranstaltungsort:Darmstadt
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:6.-7. November 2018
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGT BIT (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Öngüner, Emir
Hinterlegt am:15 Jul 2020 09:24
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:43

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.